1) HUKUM MEROKOK DARI SEGI SYARA’:
Para ulama’ telah memfatwakan bahawa rokok dan tembakau adalah HARAM dari segi syara’ kerana rokok dan tembakau termasuk dalam kategori benda-benda yang KEJI, BUSUK, MEMUDARATKAN dan yang paling buruk mengandungi CANDU yang dikenali sebagai BENDA YANG BOLEH MEMABUKKAN DAN TERNYATA HARAMNYA.
2) GOLONGAN ULAMA’ & FUQAHA’ YG M’HARAMK’N ROKOK &TEMBAKAU
a) Syeikh Muhammad al-Aini mengharamkan rokok kerana:
- Membahayakan kesihatan sebagaimana yang telah ditegaskan oleh para pakar perubatan yang diakui.
- Mengandungi bahan yang memabukkan.
- Baunya busuk dan menganggu ketenteraman orang lain.
- Membelanjakan wang yang bukan pada tempatnya (membazir).
b) As-Syeikh as-Syahir bin Najam al-Izzi (Syafie) mengharamkan merokok dan penghisapnya akan mendapat dosa kecil tetapi akan mendapat dosa besar kerana:
- Berulang-ulang kali melakukanya.
- Memandang ringan, remeh dan tidak memperdulikan hukumnya.
- Merasa seronok dan bangga setelah melakukan dosa tersebut.
- Berbangga pada manusia lain dengan perbuatan tersebut seolah-oleh melambangkan dirinya sudah dewasa atau matang. (riak dan bergaya).
- Amat besar dosanya apabila dilakukan oleh seseorang yang tahu hukumnya.
c) As-Syeikh Abdullah Babatein menfatwakan:
“Kami mengharamkan rokok kerana dua sebab utama”:-
i- Boleh memabukkan apabila dihisap atau boleh mengkhayalkan.
ii- Tembakau atau rokok adalah benda keji, kotor (busuk dan buruk) dan dikategorikan oleh syara’sebagai :
“Benda keji, benda kotor dan boleh membinasakan”, - Benda spt ini nyata diharamkan oleh syara’ sebagai firman Allah yang bermaksud:
“Dan diharamkan bagi mereka (memakan) segala benda yang keji (buruk)”.Al-A’raf 7:1574.
d) Imam as-Syafei telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur Al-Umm iaitu:
“Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengadungi racun yang menyebabkan kematian aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah ‘Azza Wa Jalla mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri mereka sendiri”.
3) MENGAPA SYARA’ MENGHARAMKAN ROKOK ATAU TEMBAKAU?
a) Rokok mengandungi berbagai-bagai jenis kimia merbahaya, antaranya ialah nikotin.
b) Syara’ mengatakan setiap yang memabukkan apabila dimakan, diminum, disuntik atau dihisap pada seseorang maka ia diketogerikan sebagai candu atau dadah kerana pengertian atau istilah candu adalah sesuatu bahan yang
dikenal pasti sesuatu yang boleh memabukkan.
Pengharaman ini berpandukan daripada hujah-hujah atau nas-nas dari syara’ sebagaimana yang berikut ;
- “Setiap yang memabukkan itu adalah haram”.H/R Muslim
- “Setiap sesuatu yang memabukkan maka bahan tersebut adalah haram”.H/R al – Bukhari, Muslim dan Abu Daud.
- “Apa shj yg pd banyaknya memabukkan, maka pada sedikitnya adalah haram”.H/R Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Majah.
- “Setiap yang memabukkan itu adalah arak dan setiap arak itu adalah haram (terkategori)”.H/R Muslim
- “Pasti akan berlaku dikalangan manusia-manusia dikalangan umatku, meneguk (minum ,hisap, sedut, suntik ) arak dan kemudian memakannya dengan nama yang lain”.H/R Ahmad dan Abu Daud
- Telah berkata Ibnu Masoad tentang benda yang memabukkan ; “Sesungguhnya Allah tidak akan menjadikan ubat bagi kamu pada benda yang ia telah haram pada kamu”.H/R Bukhari
- Telah berkata Waail bin Hujr: “Bahawa Tareq bin Suwid pernah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w tentang pembuatan arak , maka Nabi menegahnya. Maka Tareq bin Suwid berkata: “Aku membuatnya bagi tujuan perubatan”. Maka Nabi bersabda : “Sesungguhnya arak itu bukanlah ubat tetapi penyakit”.”H/R Muslim dan Turmizi
- Allah mengharamkan orang-orang yang beriman daripada mencampakkan diri mereka ke dalam perbuatan yang busuk, kotor, keji dan merosakkan kerana ia boleh membawa kepada kecelakaan di dunia dan akhirat. sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
“Janganlah kamu campakkan diri kamu ke dalam kebinasaan (kecelakaan)”.Al- Baqarah , 2:195
4) MENGAPA MASIH ADA YANG MEROKOK WALAUPUN SUDAH SEDIA MAKLUM HUKUMNYA?
a) Kejahilan masyarakat Islam
b) Berlakunya penyelewengan fatwa dari ulama’ fasiq.
* Ibnu Qaiyim al-Jauzi telah menulis di dalam bukunya Talbisu Iblis tentang orang yang bertaklid:
“Orang yang bertaqlid sebenarnya tidak mempunyai kepercayaan mantap pada apa yang ditaqlidkan. Taqlid merosak kesempurnaan (agamanya) kerana mengenepikan kesempurnaan akal(nya), sedangkan akal dianugerahkan untuk berfikir dan menganalisa. Amat jahil dan buruk sikap orang yang diberi lilin tetapi
memadamkannya kemudian berjalan dalam kegelapan”.
Wallahu A'lam…