Wednesday, October 5, 2011

Tak Cukup Hanya Kasihan, Doakanlah Untuk Mereka…

Oh ALLAH, berilah kebaikan buat mereka...


Ketika berjalan kaki atau berkenderaan, kadang-kadang mata kita ALLAH rezekikan untuk kita melihat orang yang susah atau yang kurang bernasib baik dari kita. Hati kita mulai didatangi rasa insaf, iman kita makin bertambah dan sifat syukur bercambah mekar. Sungguh, ada peringatan khusus buat kita tatkala melihat itu semua. Itu manfaat buat diri kita…

Bagaimana dengan orang yang susah atau kurang bernasib baik itu?

Kalau kita sempat menghulurkan seringgit dua, maka ada lah manfaatnya buat diri mereka. Tetapi kadang-kadang kita hanya sempat melihat mereka dari cermin kereta atau pejabat, atau hanya menonton kesusahan mereka melalui monitor televisyen atau komputer. Rasa simpati dan kasihan tentunya akan menyinggahi ke dalam lubuk hati kita. Namun, itu tidak cukup…

Justeru, doakanlah untuk mereka. Doakanlah agar nasib mereka segera dibela. Doakanlah agar ALLAH `Azza wa Jalla mempermudahkan semua urusan mereka. Doakanlah agar mereka diberi kemudahan. Dan doakanlah agar ALLAH menjaga keimanan dan mensejahterakan mereka.

Hendak berdo`a tidaklah sukar. Tidak perlu berwudhu’. Tidak perlu membentangkan sejadah. Tidak perlu mengangkat tangan. Tidak perlu berjela-jela. Tidak perlu formal. Pohonlah kepada ALLAH seakan kita sedang bercakap secara langsung denganNYA. DIA sedang mendengar. Dan sedang memperhatikan setiap apa yang keluar dari mulut kita atau bisikan yang lalu di dalam hati kita.

Anak-anak mereka terpaksa kesejukan, tidak seperti anak kita


Tidak rugi berdo`a untuk orang lain. Ia satu manifestasi ukhuwwah dan kasih sayang sesama Muslim dan manusia. Hanya hati yang sejahtera dengan iman punyai perasaan tulus dan mulus ini. Berdo’a adalah amalan yang berpahala. Berdo’a untuk kebaikan orang lain adalah amalan yang diberikan pahala. Malah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam pernah bersabda apabila membicarakan kebaikan perbuatan ini, yang maksudnya:

“Apabila seseorang itu mendoakan untuk saudaranya di kala ia tidak ada, maka berkatalah malaikat: “Kamu juga menerima sebagaimana doamu itu”" (HR Muslim)

ALLAHU A`LAM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...