Tuesday, September 6, 2011

BEBERAPA PERINTAH DAN LARANGAN ALLAH DI DALAM SURAH AL-MUDASSIR (AYAT 1-7)





Tujuh pedoman yang disebut di dalam ayat tersebut perlu difahami secara sekaligus dalam rangka menunaikan kewajipan terhadap keluarga, bangsa dan agama.



1. Hai orang yang berselimut
Suatu makna yang terkandung dalam ayat ini membawa pengertian bahawa berselimut tidak sekadar terbatas kepada berselimut secara zahir tetapi lebih jauh lagi supaya jangan berselimut dengan fikiran dan khayalan serta lmunan yang menghantui perasaan. Mestikah kita masih berselimut dengan khayalan tentang kejayaan masa lalu yang pernah kita nikmati, tanpa berusaha lagi untuk meningkatkan usaha kita itu?

2. Bangunlah dan berikanlah peringatan
Kita disuruh bangkit dari khayalan, bekerja dengan bersungguh-sungguh untuk lebih berjaya.Seorang muslim harus sentiasa bersiap sedia menghadapi cabaran dan tidak mudah berpuas hati dengan kejayaan yang dicapai.


3. Agungkan Tuhanmu
Perintah ini menyeru supaya kita bertauhid kepada Allah.Menjunjung tinggi akan kebesaran dan kekuasaanNya.Melaksanakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya serta berusaha mempraktikkan segala ketentuan-ketentuan Allah dalam kehidupan.

4. Bersihkanlah pakaianmu
Bukan hanya baju tetapi otak juga harus diberi pakaian dengan ilmu yang bermanfaat, sikap dan tindak-tanduk kita harus diberi pakaian dalam bentuk akhlak yang mulia.

5. Tinggalkan perbuatan dosa
Perbuatan-perbuatan yang akan menimbulkan dosa hendaklah kita tinggalkan seperti meminum minuman keras, berjudi, mencuri, menganiaya orang lain, berzina dan sebagainya kerana perbuatan dosa tersebut hanya akan membawa kita ke lembah neraka.

6. Jangan memberi kemudian mengharap balasan yang lebih banyak
Bersedekah, memberi dan menolong orang lain itu lebih baik dan mendapat balasan pahala dari Allah daripada menjadi orang yang suka meminta-minta.Jangan pula mengharap upah yang lebih dari ketentuanya, namun mintalah sekadar sesuai dengan tenaga dan usaha yang kita lakukan terhadap sesuatu pekerjaan itu.

7. Bersabarlah kerana Allah
Sentiasa bersabar dan bertawakkal atas segala ujian yang Allah hadapkan kepada kita dan seterusnya sentiasa berusaha mengatasi kesulitan itu.Doa menjadi perisai bagi meukmin dalam menghadapi kesulitan hidup.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...