Friday, December 7, 2012

YAHUDI BEKERJASAMA TENTANG IKLAN ANTI-ISLAM DI AMERIKA SYARIKAT



Yahudi Bekerjasama Tentang Iklan Anti-Islam di Amerika Syarikat.

Beberapa pertubuhan Yahudi di Amerika Syarikat telah bekerjasama membentuk kumpulan pelbagai agama untuk membantah iklan anti-Islam di stesen Metro Washington DC walaupun pengiklan mendakwa bahawa keuntungannya akan disumbangkan kepada badan amal.

“Penampalan iklan menentang kempen anti-Islam di stesen Metro Washington DC itu merupakan peluang yang baik untuk membuktikan hasrat murni kami untuk kebebasan bersuara,” jelas seorang rabi, Batya Steinlauf kepada agensi berita Global News Service.

Batya Steinlauf merupakan pengarah komuniti Yahudi Washington untuk keadilan dan inisiatif antara agama dan presiden Persekutan Antaraagama Metropolitan di Washington.

“Kita merupakan bahagian dari satu komuniti,” katanya

Papan iklan yang sama turut dipasang di stesen keretapi bawah tanah New York bulan lalu oleh seorang aktivis social warga negara Amerika keturunan Mesir, Mona Eltahway.

Menurut Mona, pemasangan iklan anti-Islam itu sebagai sebahagian daripada kebebasan bersuara dan ketika ini iklan tersebut diletakkan di empat buah stesen keretapi bawah tanah di seluruh Washington.

Mesej iklan itu ialah “Dalam Setiap Peperangan Antara Manusia Beradab dan Biadab, maka sokonglah manusia beradab. Sokonglah Israel. Kalahkan Jihad.”

Kerjasama antara agama itu terdiri dari penganut agama Kristian, Yahudi dan Muslim telah menghantar sepucuk surat yang ditandatangani oleh seramai 168 orang ahli mendesak agar iklan anti-Islam tersebut ditanggalkan.

Surat tersebut menyebut, “Iklan yang menyokong stereotaip itu adalah tidak tepat dan jelas menghuna Muslim Amerika. Iklan tersebut turut menyamakan antara perilaku biadab dengan jihad.”
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...