Friday, August 6, 2010

Amalan berzikir pelindung ketika perjalanan

 

BERZIKIR (mengingati Allah) dan membaca ayat suci al-Quran mempunyai banyak berkat dan fadilat. Ia juga antara usaha paling mujarab bagi melindungi diri daripada sebarang bahaya dan kejahatan sama ada manusia, jin atau syaitan ketika dalam perjalanan.

Kita perlu memohon perlindungan Allah. Antara amalan Rasulullah SAW dalam perkara ini adalah dengan membaca:

Surah al-Fatihah.

Surah al-Ikhlas (tiga kali)

Surah al-Falaq (tiga kali)

Surah al-Naas (tiga kali)

Surah Ghafir ayat 1 hingga 3

Surah al-Mukminun ayat 97 hingga 98

Sebelum keluar rumah hendaklah dibiasakan membaca:

Surah al-Fatihah

Ayat al-Kursi

Surah al-Quraisy

Doa ketika keluar rumah:

Maksudnya: “Dengan nama Allah aku bertawakal kepada-Nya dan tidak ada daya upaya dan kekuatan melainkan (daya upaya dan kekuatan) Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada perbuatan sesat atau disesatkan, atau daripada binasa atau dibinasakan, atau daripada zalim atau dizalimi atau daripada jahil (bodoh) atau diperbodohkan.”

Ketika menaiki kenderaan hendaklah dibiasakan membaca doa berikut, iaitu yang tafsirnya:

”Maha Suci Allah yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Allah kami akan kembali.” (Surah al-Zukhruf, ayat 13-14)

Jika dalam perjalanan hujan, guruh, angin dan kilat, maka Rasulullah menganjurkan kita supaya membaca:

Doa ketika hujan yang maksudnya: “Ya, Allah jadikanlah ia (hujan) sebagai hujan yang menyenangkan.”

Doa ketika mendengar guruh dan petir, maksudnya: “Ya Allah janganlah engkau matikan kami dengan kemurkaan-Mu dan janganlah engkau binasakan kami dengan azab-Mu dan ampunkanlah kami sebelum itu.”

Doa ketika angin bertiup kencang, maksudnya: “Ya Allah aku memohon kepada-Mu kebaikan (angin ini) dan kebaikan yang ada padanya dan kebaikan yang ada engkau utuskan bersertanya, aku memohon perlindungan-Mu daripada keburukannya dan keburukan yang ada padanya serta keburukan yang engkau utuskan bersertanya.”

Mudah-mudahan dengan membaca ayat, doa dan mengamalkan zikir mendapat berkat dan terhindar daripada sebarang malapetaka ketika berada dalam perjalanan.

Dalam kehidupan yang semakin sibuk serta pertambahan penggunaan kenderaan awam dan persendirian oleh masyarakat, amalan berzikir menjadi satu daripada usaha untuk mengelak kejadian tidak diingini sepanjang perjalanan, sama ada dekat atau jauh.

Zikir adalah santapan hati yang wajar dijadikan amalan oleh setiap orang Islam.

Golongan mukminin sepatutnya mengingati Allah sama ada ketika menerima nikmat dan kesenangan daripada Allah dengan mensyukuri nikmat-Nya. Semua amalan itu bertujuan mencari keredaan Allah SWT. Amalan itu juga boleh menenangkan diri serta reda akan apa yang berlaku selepas usaha sesuai diambil.

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...