Wednesday, August 17, 2011

Al-Qur’an adalah petunjuk kepada orang bertaqwa



Alif-Lam-Mim. Kitab Al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya); ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertaqwa. [al-Baqarah 2:1-2]

Dalam ayat di atas yang merupakan antara ayat pertama di dalam al-Qur’an, Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan bahawa al-Qur’an adalah petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa. Kepentingan peranan “petunjuk” yang dimainkan oleh al-Qur’an boleh kita umpamakan sebagai seseorang yang mencari-cari jalan di dalam kesesakan bandar. Terdapat pelbagai jalan, di antaranya ada yang mudah dan sukar, ada yang pendek dan panjang, ada yang lurus dan berliku-liku, ada yang selamat dan merbahaya. Maka di dalam kepelbagaian ini, dia sangat-sangat memerlukan petunjuk untuk menunjuknya jalan yang paling mudah, pendek, lurus dan selamat. Yang penting ia menunjuk kepada jalan yang dapat membawa kepada destinasi yang sebenar.

Demikianlah peranan al-Qur’an. Ia adalah petunjuk yang menunjuk kita ke jalan yang mudah, pendek, lurus dan selamat daripada segala kesesakan, cabaran dan liku-liku kehidupan. Tanpa petunjuk al-Qur’an, kita mudah tersesat ke pelbagai jalan yang lain.

Perhatikan juga dalam ayat di atas, Allah menerangkan bahawa al-Qur’an adalah petunjuk bagi “orang-orang yang hendak bertaqwa”. Ringkasnya bertaqwa adalah takut kepada Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Ketakutan kita kepada Allah bukan menyebabkan kita menjauhi-Nya. Sebaliknya takut kepada Allah menyebabkan kita menghampiri-Nya dengan mentaati perintah-larangan-Nya, berusaha mencari keredhaan-Nya dan menjauhi kemurkaan-Nya. Semua ini dapat kita capai apabila kita jadikan al-Qur’an sebagai petunjuk.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...