Monday, August 22, 2011

Sakit Yang Mesti Ditempuh



1) Menundukkan ego
 
Tidak mudah seorang suami misalnya, hendak menundukkan ego di depan isteri. Demikian juga isteri untuk menundukkan ego di depan suami terutama jika isteri rasa mempunyai sedikit kelebihan dari suami. Dalam menjalani kehidupan, ada waktu-waktunya ego akan tercabar. Untuk menundukkan ego, hati akan rasa menderita dan sakit.

2) Mengawal marah
 
Ego dan sombong membuatkan mudahnya tercetus rasa marah dan tindakan marah-marah. Di rumah, di pejabat atau semasa memandu di jalan raya, ada saja insiden yang boleh mencetuskan rasa marah – sedikit atau banyak. Untuk mengawal marah perlukan kekuatan melawan nafsu. Ini memang susah kerana nafsu yang tidak boleh dilihat dan dipegang itu sangat degil. Susah untuk dikekang. Lebih-lebih kalau sudah terbiasa dilayan dan dipenuhi segala keinginannya, tentu tidak mudah untuk ditundukkan tanpa rasa susah dan sakit.

3) Membuang rasa malas

Malas beribadah, malas buat baik, malas untuk bersusah-susah… semua ini tabiat nafsu yang perlu dilawan-lawan. Nafsu akan buat berbagai-bagai alasan untuk mengajak diri kita bermalas-malas. Melawan ajakan nafsu ini memang susah dan kadang-kadang menyakitkan. Ikutkan nafsu, kita suka bersenang-lenang saja sementara waktu lapang. Tak payah susah-susah mengaji Quran, solat sunat, berzikir, berselawat, bersedekah dan buat macam-macam amal baik.

4) Membebaskan diri dari tabiat buruk mata, mulut, telinga dan lain-lain anggota
 
Nafsu sentiasa mengajak mata menonton apa-apa yang dilarang Allah atau yang melalaikan kita dari ingatan pada Allah. Atau memandang sesuatu yang boleh merangsang syahwat. Nafsu juga kuat mendorong mulut bercakap yang sia-sia dan boleh mendatangkan dosa seperti mengata orang dan memfitnah. Nafsu juga mengajak telinga mendengar yang haram, mengajak tangan dan kaki melakukan dosa. Untuk melawan semua ajakan nafsu ini, hati akan rasa sakit. Walaupun susah dan sakit, apa saja yang kita hadapi dan jalani dalam hidup, wajib kita terima dengan sabar, redha, syukur, merendah diri dan berbaik sangka dengan Allah dan dengan sesama manusia.


Susah dan sakit yang Allah datangkan bukan untuk merosakkan kita, sebaliknya untuk meningkatkan diri dan kualiti hati kita. Orang-orang soleh yang selalu kita baca kisahnya, sentiasa berbaik sangka dengan Allah atas apa saja yang Allah datangkan kepada mereka. Seperti sabda Nabi s.a.w.: “Barang siapa yang dikehendaki Allah menjadi baik, maka diberinya penderitaan.” (Riwayat Bukhari)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...