Friday, December 9, 2011

CINTANYA KEPADA OBJEK DILANGIT

Al-Farghani

Al-Farghani adalah seorang astronomi yang berasal dari Farghana, Transoxania, iaitu sebuah kota yang terletak di pinggir sungai Sardaria, Uzbekistan. Di Barat pula, semua ahli astronomi pada abad pertengahan mengenalinya dengan nama al-Fraganus.

Nama lengkapnya adalah Abu Al-Abbas bin Muhammad bin Kathir al-Farghani. Meskipun demikian, tidak semua orang meyakini akan kebenaran namanya itu.

Dalam Al-Fihrits, yang ditulis pada 987 M oleh Ibn al-Nadim, nama al-Farghani sebagai Muhammad bin Katsir, sedangkan Abu al-Faraj menyebut dengan nama Ahmad bin Katsir.

Terdapat juga beberapa rujukan menyebut bahawa al-Farghani adalah seorang tokoh terkemuka dan seorang ahli astronomi yang hidup semasa khalifah al-Makmun (813-833 M) sehingga kematian al-Mutawakkil (847-881 M).

Beberapa orang tokoh, iaitu Abu al-Mahasin dan Ibnu Abi Usaybillah menunjukkan bahawa Ahmad bin Katsir al-Farghani pada tahun 247 H/861 M pernah diutus oleh al-Mutawakkil ke Kaherah bagi mengawasi dan mengatur pembangunan sebuah Nilometer (alat pasang surut air) di sana.

Ketika Khalifah al-Makmun membangunkan pusat astronomi di Baghdad pada tahun 829 M, al-Farghani telah memulakan operasi astronomi di sana. Melalui operasinya itu, beliau berjaya mencipta jadual (Apogeum) dan Perigee, iaitu titik terdekat pada lintasan bulan atau satelit buatan bumi yang terdapat dalam astronomi moden masa kini.

Karya utamanya yang masih bertahan di dalam bahasa Arab masih tersimpan baik di Oxford, Paris, Kaherah dan beberapa perpustakaan termasuk Princeton Universiti dengan pelbagai judul yang berbeza-beza.

Di antaranya adalah Harakat as-Samawiyya wa Jawami Ilm an-Nujum (Asas-asas Ilmu Bintang), Ushul Ilm an-Nujum, Al-Madkhal ila Ilm Hayat al-Falak (Pengantar Ilmu Bintang), dan kitab Al-Fushul ats-Tsalatir.

Semua kitabnya itu telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin (Sepanyol) oleh John dari Seville dan Gerard dari Cremona pada tahun 1135 M.

Al-Farghani juga termasuk orang yang memperindahkan Darul Hikmah al-Makmun dan turut mengambil bahagian dalam pengukuran darjat garis lintang bumi. Kejayaan al-Farghani yang lain ialah beliau mendapati bumi mempunyai ukur lilit sejauh 11,700 km termasuk menentukan ukur lilit planet. Karyanya yang berjudul Harakat as-Samawiyya wa Jawami ilm an-Nujum menjadi rujukan para ahli astronomi.

Kajiannya itu menerima pakai teori Ptolemy, namun angka-angkanya itu lebih dicermati dengan pengamatan-pengamatan setempat, malah merupakan karya monumental yang menjadikan beliau amat dikenali berbanding para ilmuwan Eropah Abad Pertengahan. Kebanyakan data-data daripada astronomi Dante juga adalah berdasarkan daripada buku beliau ini.

Tugu Al-Farghani Di Fargona, Uzbekistan

Terjemahan karya al-Farghani oleh Jacob Anatoli ke dalam bahasa Hebrew masih tetap tersimpan baik di Berlin, Munich, Vienna, Oxford dan sebagainya.

Kemudian kitabnya itu juga diterjemahkan dalam bahasa Latin oleh John dari Seville dan dicetak di Ferara pada tahun 1493 M, di Neumberg pada tahun 1537 M, di Paris 1546 M, dan Berkeley pada tahun 1943 M.

Selain itu, al-Farghani juga menulis dua buah karya astronomi yang berjudul Al-Kamil fi al-Asturlab dan Fi Sana’at al-Asturlab yang naskhah aslinya dalam versi bahasa Arab yang masih tersimpan di Paris dan Berlin.

Begitu juga karya-karyanya yang lain seperti bukunya Al-Kamil fi al-Asturlab yang diterjemahkan oleh Gerard Cremona dan Johannes Hipplanesia dengan judul Compendium yang dikembangkan oleh Regiomontanus, seorang ahli astonomi Barat ke seluruh pelosok Eropah.

Di Neuremberg pula pada tahun 1537 M, buku tersebut diterbitkan oleh Melanchton yang membuatkan al-Farghani terkenal sebagai salah seorang pakar ilmu astronomi moden yang dikenali sehingga kini.

Sebelum itu juga, al-Farghani telah mula dikenali sebagai seorang yang memperkenalkan istilah-istilah astronomi Arab asli seperti “azimuth”, “zenith”, “nadir”, dan sebagainya kepada dunia Arab.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...