Thursday, October 11, 2012

AGENDA ISRAEL DAN AMERIKA SYARIKAT LUMPUHKAN KEKUATAN ISLAM



Setelah kejatuhan Muammar Gadafi hampir setahun lalu, kemenangan Ikhwanul Muslimin dalam pilihan raya Presiden Mesir, serangan berterusan ke atas Iran atas dakwaan membangunkan teknologi senjata nuklear, melebarkan permusuhan dengan Pakistan atas alasan menyembunyikan persembunyian Osama Ben Laden, mengukuhkan kedudukan di Afghanistan dan seterusnya cuba memaksa Rusia untuk menyelesaikan kemelut politik di Syria semakin menampakkan sikap sebenar hasrat Israel untuk menjayakan misinya, mengawal dan menguasai seluruh negara-negara Islam yang mempunyai nilai strategic dan kekayaan sumber minyak.

Penglibatan Amerika Syarikat dalam campur tangan dan serangan di hampir seluruh dunia mempunyai kaitan dengan agenda ekonominya yang ingin terus kekal sebagai hegemoni yang dikawal sepenuhnya oleh para peniaga Yahudi yang kaya raya. Hampir semua bidang perniagaan dan syarikat besar yang dikenali sebagai multinasional ataupun transnational dikuasai oleh kaum kapitalis yang dibentuk atas asas spekulasi dan kuasa pasaran. Mereka menguasai bidang kewangan, perdagangan, pengangkutan dan media sehingga menjadikan suara negara-negara kecil atau di luar lingkungan hegemoni tersebut hampir tidak kedengaran dan terpaksa bertindak secara bersendirian.

Begitu juga dengan apa yang berlaku di Turki di mana pada awal perbincangan membentuk Kesatuan Ekonomi Eropah (EU), pendokong Yahudi memberikan syarat perlu memenuhi beberapa kriteria termasuk meliberalisasikan semua peraturan yang ada dan membuka pasaran seluas-luasnya. Pengalaman menjadikan Turki sebagai sebuah negara sekular oleh Mustapha Kemal Atartuk menerusi tipu muslihat dan bantuan barat misalnya, telah berjaya menamatkan kedudukan Dinasti Uthmaniyyah pada tahun 1950-an dan menyingkirkan asas pentadbiran Islam.

Berkat usaha dan pembaharuan tersebut Turki telah mencapai tahap perkembangan ekonomi yang pesat sehinggalah muncul sebagai ekonomi yang kedua pesat pertumbuhannya selepas Jerman tetapi akhirnya tidak diterima menganggotai EU. Penolakan tersebut ada hubungkaitnya dengan kedudukan masyarakat Turki yang mana 99 peratus adalah beragama Islam dan kebangkitan faham keislaman yang semakin kuat. Kebangkitan tersebut dilihat sebagai cabaran terbesar untuk membangunkan Turki dalam kerangka ekonomi kapitalisme sepenuhnya apatah setelah kumpulan pergerakan politik Islam semakin mendapat perhatian masyarakat setelah kemenangan Tayyib Erdogan pada tahun 2003.

Sebagai Perdana Menteri, Tayyib Erdogan melaksanakan beberapa persetujuan yang terkandung dalam perjanjian pembentukan Kesatuan Eropah yang telah ditandatangani sejak tahun 1958. As prime minister, Erdoğan implemented numerous reforms. Tayyib Erdogan berusaha keras untuk melengkapkan prasyarat tersebut dan melakukan beberapa rundingan, namun terus mengalami kegagalan. Bagaimanapun, Tayyib yang memimpin Justice and Developmant Party (AK Party) tidak berputus asa dan kegagalan tersebut sebenarnya member rahmat besar kepada Turki.

Tayyib terus kekal menang pilihan raya 2007 dan pada tahun 2011, AK Party diberikan kepercayaan menerajui negara itu untuk penggal ketiga. Kegagalan diterima dalam EU tidak menyebabkan Tayyib kecewa, sebaliknya dasar pembangunan ekonominya yang pragmatik kegagalan kredit adalah rendah iaitu pada tahap 1.17 peratus, lebih rendah daripada sembilan buah negara dalam EU dan Rusia pada tahun 2010, manakala kadar pengangguran telah turun dari 10.3 peratus kepada 9.7 peratus. Ketika dunia mengalami krisis ekonomi pada tahun 2008, kadar pengangguran telah meningkat kepada 16.1 peratus antara Januari hingga Mac 2009, tetapi menurun kepada 11.0 peratus pada bulan April hingga Jun 2010. Kadar pengangguran bagi EU ialah 10 peratus.

Pada tahun 2002, Bank Pusat Turki mempunyai jumlah simpanan rezab berjumlah USD $ 26.5 dan telah meningkat kepada USD$ 92.2 billion pada tahun 2011. Kadar inflasi juga telah menurun dengan drastiknya, iaitu dari 34.9 peratus pada tahun 2002 kepada 5.7 peratus pada tahun 2011. Ianya merupakan kejayaan besar dalam tempoh 39 tahun. Kadar hutang dalam negeri berdasarkan keluaran dalam negara kasar juga telah berkurangan dari 74 peratus (2002) kepada 39 peratus pada tahun 2009. Bank Dunia menilai Tayyib Erdogan sebagai pembaharu dan penstabil ekonomi yang cemerlang untuk Turki. Bagaimanapun, Turki juga kini sedang berada dalam intipan Mossad kerana kejayaan tersebut dan kegagalan menyertai EU turut dikaitkan dengan keengganan pelobi Yahudi yang turut menguasai banyak sektor ekonomi di Eropah.

Rancangan Amerika Syarikat untuk menyerang Iran terpaksa ditangguhkan sementara waktu kerana Presiden Barrack Obama bimbang dengan tindakannya itu bakal menyebabkan peluangnya untuk menerajui Rumah Putih sepenggal lagi tidak kesampaian. Buat masa ini, Barrack Obama terpaksa mengehadkan rancangannya dengan melakukan desakan negara-negara yang mempunyai hubungan dengan Iran untuk menyertai sekatan ekonominya, di samping menggunakan kemungkinan menjamin kedudukan Selat Hormuz yang menjadi laluan lebih sepertiga kapal-kapal tangki dipasang dengan periuk api sebagai reaksi balas Iran mengenai sekatan ekonomi yang lebih keras.

Iran sudahpun memberikan amaran akan menutup laluan di Selat Hormuz sekiranya Amerika Syarikat terus mendesak dan memberikan tekanan ekonomi meskipun tindakan tersebut tidak disenangi oleh Rusia dan China. Atas muslihat tertentu, Amerika Syarikat mengalihkan kemarahan negara-negara Islam dengan melibatkan diri dalam mencaturkan keadaan politik di Syria dengan membantu dan menyokong kumpulan pemberontak yang marahkan kepimpinan Bashar al-Assad.

Hubungan Israel-Turki sudahpun terjejas apabila komando laut Israel menyerang hendap misi kemanusiaan ke Gaza pada pagi 31 Mei 2010 yang menyebabkan tujuh sukarelawannya terbunuh. Detik hitam itu tidak pun menjadi ancaman kepada Israel sebaliknya Tel Aviv terus memperkuatkan kedudukan sebagai helah untuk mengganas dengan lebih besar lagi setelah campur tangan dalam membiayai kumpulan pemberontak untuk membunuh Muammar Gadafi pada bulan Ogos 2011 dan seterusnya mengancam Iran. Kesemuanya itu tidak mendapat bantahan Amerika Syarikat malah Washington hampir menggunakan semua maklumat risikan Mossad untuk melobi anggota Pakatan Atlantik Utara (NATO) dan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mendesak agar resolusi dikeluarkan untuk “menyekat Iran” yang turut bersimpati dengan kedudukan Muammar Gadafi dan seterusnya menyokong tindakan Bashar al-Assad.

Buat masa ini, propaganda yang dilancarkan oleh pelobi Yahudi adalah jelas membawa mesej bahawa rusuhan di Syria berlaku kerana konflik mazhab, iaitu antara Sunni dan Syiah. Setengahnya memberikan komentar bahawa kerana konflik antara mazhab itulah menyebabkan penganut Kristian berada dalam kesukaran dan terancam. Pendekatan Bashar yang tidak dilihat sebagai mematuhi kayu ukur barat sebagai demokratik terus dipertajamkan oleh agensi-agensi berita asing dengan melaporkan pihak tentera yang menyokong Bashar terus menggempur kawasan yang dihuni oleh rakyat biasa sehingga lebih 11,000 orang terbunuh sejak lapan bulan lalu.

Media dan agensi berita barat yang dikawal oleh kapitalis Yahudi itu sengaja nak membentuk persepsi masyarakat dunia bahawa Bashar segera perlu ditundukkan menerusi campur tangan masyarakat antarabangsa. Kewajaran yang sama juga digunakan oleh Amerika Syarikat apabila melakukan campur tangan di Libya, tetapi kali ini Washington mengambil langkah yang lebih lambat dan memerlukan perancangan yang lebih besar. Washington mengeluarkan kenyataan-kenyataan berdasarkan maklumat pihak pemberontak, yang sebahagian besar adalah berdasarkan pembentukan teori pertentangan yang jelas, yakni teori kontradiksi.

Teori kontrakdiksi bermula dengan kewujudan pertentangan pendapat antara pihak yang memerintah dengan segelintir kumpulan yang tidak sehaluan ideologi politiknya. Kumpulan ini sama ada telah lahir semasa kempen pilihan raya ataupun sebelumnya tetap beranggapan selagi kemenangan tidak menyebelahi mereka, mereka perlu melakukan kontradiksi sehingga boleh menyumbang kepada kekeliruan persepsi. Ini juga perkara yang dilaksanakan oleh pakatan pembangkang di Malaysia apabila menilai semua yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk kebajikan rakyat sebagai helah atau gimik politik dan mendakwa semua dasar serta peraturan yang ada sebagai zalim dan tidak adil, termasuk bersifat perkauman.

Seperti rumusan penganalisis sejarah, kontradiksi bukanlah sesuatu ganjil dan ianya telah berlaku sejak awal manusia wujud lagi, bahkan Adam a.s. telah memperlihatkan penentangannya terhadap perintah Allah SWT ketika disyurga, akibatnya, Adam a.s. dicampakkan ke dunia untuk meneruskan kehidupan dengan pelbagai cabaran berbanding kesenangan yang dinikmati ketika di syurga. Tatkala lahirnya anak-anak Adam, kontradiksi juga berlaku sehingga menyebabkan tragedy berdarah antara Habil dan Qabil dalam merebut pasangan, salah seorangnya ditebalkan dengan sikap dengki, tamak dan mementingkan kesempurnaan fizikal (cantik, berharta dan daya tarikan tertentu). Bagaimanapun sebahagiannya tidak dipaparkan dengan jelas, adakalanya ia berselindung di sebalik insiden tertentu agar tidak menampakkan hasad dengki dan sikap tamak.

Begitulah situasi dan faktor ini terus berjalan sering dengan cita-cita besar untuk menguasai semua sumber kekayaan walaupun secara melanggar kedaulatan sesebuah negara. Politik penguasaan, yang ada hubungkait untuk menjamin Israel sebagai kuasa tunggal yang terkuat di Timur Tengah ialah dengan mencari helah menguasai telaga minyak, dan kerana itulah Amerika Syarikat tidak pernah mendesak Israel untuk menghentikan projek nuklear dan senjata kimia berbanding mendesak Pakistan dan Iran untuk menghentikan penguasaan teknologi tersebut.

Dalam politik Syria, kontradiksi bermula dengan kebangkitan kumpulan yang menyanjung gagasan demokrasi bangun mendesak agar sistem tersebut diperluaskan, kerana mereka memahami ideologi itulah yang terbaik bagi seluruh manusia dan telah diterima oleh hampir sebahagian besar negara-negara moden. China juga sedang mengalami perubahan tersebut apabila para pelajar melancarkan pemberontakan di Dataran Tiannamen sehingga menyebabkan kerajaan komunis dituduh kejam apabila menggunakan kuasa tentera untuk menghalangnya.

Gerakan demokrasi yang didalangi oleh Amerika Syarikat itu cuba menggunakan sebahagian kumpulan yang anti Bashar dengan memasuki teras perjuangan puak Sunni, mencari lebih banyak perbezaan dengan kelompok Alawite, yang merupakan satu cabang dalam mazhab Syiah di mana diyakini oleh keluarga Bashar. Kemudiannya, pergeseran itu dijadikan sebagai platform konflik yang lebih besar dengan menuduh Bashar telah melakukan penzaliman dan kekejaman terhadap mereka yang berfahaman Sunni. Dalam tempoh yang lebih panjang, propaganda itu telah melahirkan persepsi bahawa Bashar adalah pemimpin yang anti-Sunni, yang merupakan kumpulan puak Islam majoriti Syria.

Dalam sistem kapitalis, selepas dasar penguasaan secara fizikal menerusi penjajahan dan penaklukan berakhir, konsep tersebut dikembangkan menerusi pendekatan yang lebih bersifat penguasaan ke atas sumber-sumber ekonomi dan politik menerusi penguasaan minda dan kaedah memerintah (termasuk undang-undang yang membiarkan kesemuanya ditentukan oleh kuasa rakyat atau kuasa pasaran). Kuasa pasaran pula dimonopoli oleh kapitalis yang kaya raya dan boleh bertindak dalam pelbagai strategi termasuk mengamalkan dasar monopoli bagi menjamin keuntungan yang maksima walaupun terpaksa menindas.

Dasar anti perlindungan misalnya tidak membenarkan pengusaha-pengusaha baru merebut pasaran dan pengusaha-pengusaha yang lebih besar akan mencari jalan bagaimana untuk “menelan kemunculan entity baharu” menerusi konsep penggabungan ataupun pemilikan saham.
Imperialisme merupakan kemuncak dalam sistem kapitalis. Kerana itulah imperialism akan melakukan tindakan untuk menguasai pelbagai sumber daripada sumber manusia hinggalah kepada penciptaan teknologi, manakala negara-negara yang bergantung dengan teknologi itu pula dibebani dengan masalah alat ganti yang dikawal. Lingkaran atau pusingan pergantungan teknologi itulah sebenarnya menyebabkan negara-negara yang menggunakannya terus terbeban dengan hutang yang besar bahkan sebahagian besar hasil negara digunakan untuk membayar hutang. Hutang menjadi semakin besar termasuk perkiraan faedah yang tinggi dan khidmat rundingan.

Dalam sistem kapitalis, akibat penemuan yang menakjubkan dalam bidang teknologi dan kejenteraan, pergantungan kepada bahan bakar dilihat sebagai nadi pertumbuhan. Tanpa bahan bakar, misalnya minyak, negara yang berusaha untuk membentuk sistem ekonominya akan berhadapan dengan masalah besar, maka kapitalisma terus mencari jalan bagaimana memonopolikan industri minyak. Negara-negara Islam mempunyai jumlah simpanan minyak yang besar, maka mahu tidak mahu kapitalisma akan terus meneroka politik penguasaannya.

Apabila China bangkit sebagai ekonomi kedua terbesar selepas Amerika Syarikat dan dalam tempoh kurang daripada dua puluh tahun bakal mengambil alih kedudukan sebagai yang pertama, Amerika Syarikat melahirkan kebimbangan strategic. Maka, dalam dekad masih menjadi hegemoni, Amerika Syarikat terpaksa melakukan apa sahaja tekanan termasuk menyerang negara-negara Islam. Dengan menguasai politik negara-negara tersebut, akan turut mengubah dasar penjualan minyak kepada negara-negara yang sedang mencabar kedudukan ekonomi dunia, iaitu Rusia dan China.

China yang mempunyai kelebihan daripada sistem upahnya yang jauh lebih murah boleh menghasilkan produk yang sama dengan apa yang dihasilkan oleh negara-negara barat dalam kos yang berlipat kali lebih murah. Desakan Washington agar China menyemak semula nilai wangnya tidak diendahkan kerana semakan tersebut akan menyebabkan kos akan meningkat. Bila kos meningkat, akan memberikan kelebihan kepada negara lain yang mengeluarkan produk yang sama yang disokong oleh sistem kapitalisme Barat.

Keadaan yang hampir sama telah berjaya dilaksanakan oleh Amerika Syarikat dengan mendesak Jepun mengkaji semula nilai matawangnya pada tahun 1980-an sehingga menyebabkan barangan keluaran Jepun lebih mahal daripada produk buatan Eropah dan Amerika Syarikat. Keadaan ini seterus memberikan pilihan kepada negara-negara yang terpaksa mengimport teknologi dan produk tertentu sehingga pilihan pernah ditujukan kepada produk yang dikeluarkan oleh negara-negara di Afrika Selatan pada suatu ketika. Hari ini, Afrika Selatan juga berhadapan dengan kenaikan kos, maka pilihan antarabangsa adalah daripada China.

Kelompok kapitalis telah menggunakan kedudukan China sebagai negara kos buruh yang rendah dengan meningkatkan pelaburan dan memindahkan sebahagian operasi kilangnya, di samping mengharapkan kekuatan ekonomi domestic yang ada pada negara tersebut. Dijangkakan, sekiranya China tidak mempeluaskan eksport, China masih mempunyai kekuatan ekonomi dalaman yang besar dan ini tidak dinikmati oleh Amerika Syarikat.

Pertumbuhan ekonomi Amerika Syarikat menjadi terlalu perlahan disebabkan sikap kapitalisma yang sudah mengeksportkan pelaburannya bagi meningkatkan keuntungan. Itulah sebabnya kita dapati lebih banyak jenama yang berasal dari Amerika Syarikat dan Eropah sudah dikeluarkan secara kontrak di China, bahkan dalam masa yang sama China terus meneroka penciptaan teknologinya sendiri.

Hal inilah yang tidak dapat disekat oleh Eropah dan Amerika Syarikat, sedangkan sebelumnya mereka mampu melaksanakan tindakan ke atas konsep pemindahan teknologi ke atas negara-negara dunia ketiga sehingga negara-negara tersebut tetap kekal dengan kedudukan tersebut walaupun telah berjalan lebih empat dekad. China hanya mengambil masa yang relative singkat, malah lebih cepat daripada apa yang berjaya dilaksanakan oleh dasar ekonomi Jepun dan Korea Selatan.

Dengan memahami pergeseran geopolitik dan politik penguasaan itulah kita boleh memahami dengan lebih baik kenapa Amerika Syarikat dan Israel begitu galak sekali untuk campur tangan dalam kemelut yang hanya pada mulanya adalah kecil berlaku di negara-negara Islam. Kini, krisis tersebut menjadi semakin besar apabila Mossad dengan bijaknya mengekpsploitasi suasana seolah-olah campur tangan itu perlu bagi menyelamatkan rakyat awam dari terus dizalimin oleh pemerintah yang dilihatnya tidak sehaluan dengan kehendak New World Order yang dipiagamkan oleh Pertubuhan Yahudi Antarabangsa dalam misi yang dibangunkan oleh Dr Theodor Herzyl sejak berjaya mengeksploitasikan pembersihan entik dalam tragedy Holocaust oleh tentera Nazi pimpinan Hitler sebelum tercetusnya Perang Duni Kedua.

Israel tidak akan berhenti menghasut dan menggunakan kumpulan-kumpulan tertentu untuk menumbangkan sesiapa sahaja pemimpin yang dilihat boleh menghalang terzahirnya New World Order. Setelah Muammar Gadafi berjaya dilumpuhkan, Iran sedang menanti gilirannya manakala Bashar al-Assad sedang direkayasakan dengan buruknya oleh media kepunyaan Yahudi. Bahkan, media negara-negara Islam terus memetik laporan-laporan tersebut kerana keupayaan media mereka menentukan bentuk aliran berita antarabangsa, di samping melakukan spin memburuk-burukkan imej politik Islam yang dijangka bakal menjadi alternative dalam tempoh terdekat. Kini mereka mula beradaptasi dengan perubahan tersebut, tetapi akhirnya, sistem ekonomi dan pernbankan Islam terus menerima kapitalisme yang diperbaharui, beluam menemukan bentuknya yang jelas dan asli.

Ini akhirnya akan mengalahkan Islam dan pertembungan itu tentunya selaras dengan perancangan mereka untuk terus memberikan tekanan kepada Islam. Kelompok pemimpin Islam sudah mula beradaptasi dengan neokapitalisme itu, akan sedang menyerap masuk lebih banyak produknya dalam kerangka ekonomi sehingga Tun Dr Mahathir pernah mengingatkan bahawa, selagi negara-negara Islam yang mempunyai kekuatan daripada ekonomi minyak tidak menggunakan kekuatan tersebut untuk menjadi masyarakat pencipta teknologi, maka selagi itulah kekayaaan tersebut bukan sepenuhnya boleh dinikmati oleh negara-negara Islam.

Negara-negara Islam terus bergantung kepada teknologi yang dihasilkan oleh negara bukan Islam. Negara bukan Islam sebagai pembekal teknologi akan terus melakukan cengkaman dan memaksa negara Islam berbelanja dengan lebih besar. Ini tidak menguntungkan negara-negara Islam dalam jangka masa panjang, ia menjadikan kekayaan yang ada di negara-negara Islam sebahagian besarnya terpaksa disalurkan keluar ke negara-negara bukan Islam. Inilah tembok yang harus dipecahkan oleh negara-negara Islam jika mereka tidak mahu dijulingkan dan dijelekkan oleh permainan geopolitik New World Order.

Kamarun KH
ummatanwasatan.net
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...