Wednesday, September 1, 2010

100 Tahun Adam Diarak

 

Pada suatu ketika ALLAH menitahkan malaikat Jibrail ke bumi untuk mengambil sebahagian tanahnya bagi mencipta Adam. Tetapi., bumi enggan membenarkan tanahnya diambil untuk dijadikan Adam kerana bumi bimbang Adam akanberbuat maksiat kepada ALLAH.

Lalu Jibrail kembali menemui tuhan kerana ia tidak dapat berbuat apa-apa setelah mendengar sumpah bumi. Kemudian ALLAH memerintahkan malaikat Mikail dan jawapan bumi tetap sama dan ALLAH telah menitahkan pula malaikat Israfil akan tetapi bumi masih teguh dengan pendiriannya. Kembalilah masing-masing dengn penuh hampa.

Lalu yang terakhir kalinya., ALLAH telah menyuruh malaikat Izrail ke bumi., Kata ALLAH: " Wahai Izrail engkaulah kini aku utuskan untuk mengambil tanah dibumi. Meskipun bumi menyumpahmu dengan ucapan bagaimanapun janganlah engkau berundur. Katakan kamu melakukan perkara itu atas perintah dan namaKu.."

Apabila Izrail ke bumi dan meyampaikan perintah ALLAH., bumi akhirnya akur tanahnya diambil. Setelah Izrail mengambil beberapa jenis tanah., dia kembali ke hadrat ALLAH. Lalu ALLAH berfirman.: "Ya Izrail., pertama engkau telah Ku tugaskan untuk mengambil tanah dan kelak Ku tugaskan engkau juga mencabut nyawa manusia.." Maka Izrail bimbang dibenci manusia lalu ALLAH berfiman lagi.: " Tidak., mereka tidak akan membeci dan memusuhi kamu kerana AKU telah mengaturkannya dan AKU juga jadikan kematian mereka itu bersebab.., terbunuh., terbakar atau sakit.."

Tanah bagaimana dijadikan Adam..?
1.Tanah tempat bakal berdirinya Baitul Muqadis.
2. Tanah Bukit Tursina
3. Tanah Iraq
4. Tanah Aden
5. Tanah Al-Kautsar
6. Tanah Baitullah
7. Tanah Paris
8. Tanah Khurasan
9. Tanah Babylon
10. Tanah India
11. Tanah Syurga
12. Tanah Tha'if

Bagaimanakah kejadiannya..?

1. Ketika ALLAH menjadikan Adam., tanah tu terdiri dari api dan angin serta tanah itu bercampur dengan air tawar., air masin dan air hanyir. Kemudian ALLAH resapkan Nur kebenaran dalam diri Adam dengan pelbagai "sifat".

2. Lalu tubuh Adam itu digenggam dengan genggaman "Jabarut " dan diletakkan di dalam "Alam Malakut ".

3. Sesungguhnya tanah yang akan dijadikan tubuh Adam adalah tanah pilihan. Maka sebelum dijadikan patung., tanah itu dicampurkan dengan rempah-rempah., wangi-wangian dari sifat Nur ALLAH dan dirasmikan dengan air hujan " Barul Uluhiyah ".

4. Kemudian tubuh itu dibenamkan di dalam air " Kudral Izzah-Nya " iaitu sifat "Jalan dan Jammal". Lalu diciptaka satu tubuh Adam yang begitu sempurna.

5. Demikian pula Roh yang ketika diperintahkan untuk masuk ke tubuh Adam., ia malas dan enggan malah berputar-putar mengeliling tubuh Adam yang terlantar kaku lagi. Kemudian ALLAH menitahkan malaikat Izrail untuk memaksa Roh itu masuk dan akhirnya Roh menyerah kepada Izrail.

Menurut satu riwayat sahih., ketika Adam masih disyurga., kulit Adam sangat cantik dan baik sekali..! Tidak seperti warna kulit kita sekarang ini. Disebabkan Adam diturunkan ke dunia maka terkjadilah perubahan pada warna kulitnya. Sebagai peringatan dan kenangan dari syurga yang masih tertinggal di tubuh manusia hingga kini adalah warna asalnya kulit Adam
adalah seperti pada warna kuku manusia.!! Hal ini biasa kita lihat meskipun orang itu kulitnya hitam tetapi warna kukunya adalah sama yakni putih kemerah-merahan.

6. Setelah Roh berada ke dalam tubuh Adam perlahan-lahan sehingga ke kepalanya yang mengambil masa sehingga 200 tahun lamanya. Demikian ALLAH memberikan kekuatan kepada malaikat Izrail bagi memasukkan roh ke tubuh Adam.

7. Setelah meresap masuk ke kepala Adam maka terjadilah otak dan tersusunlah urat sarafnya dengan sempurna. Kemudian terjadilah matanya dan seketika itu juga matanya terus terbuka melihat dan melirik ke kiri dan ke kanan dan juga melihat ke atas dan ke bawah dimana bahagian bawah badannya masih lagi tanah yang keras. Dilihatnya kiri dan kanannya para malaikat yang sedang menyasikan kejadiannya. Ketika itu Adam mendengar malaikat mengucapkan tasbih dan tahmid dengan suara yang cukup merdu dan mengasyikkan sekali.

Ketika Roh sampai ke hidungnya lalu Adam pun bersin serta mulutnyanya pun terbuka. Ketika itulah ALLAH mengajarkannya mengucap "Alhamdullillah" dan itulah merupakan ucapan Adam yang pertama kepada ALLAH. Lalu ALLAH berkata.: " Yarkhamukallah " yang ertinya " Semoga engkau diberi Rahmat ALLAH.." Oleh kerana itu jika ada orang yang bersin telah menjadi ikutan sunat untuk menyebutkan ucapan yang telah diajarkan ALLAH kepada Adam.

Kemudian ketika Roh sampai pada dadanya., tiba-tiba saja Adam mahu bangun., walhal pada bahagian badannya kebawah masih lagi tanah yang keras. Disini menunjukkan akan sifat manusia itu sendiri yang suka tergesa-gesa yakni tidak sabar. Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud.: " Dan adalah manusia itu suka tergesa-gesa.."

Maka ketika Roh itu sampai ke bahagian perutnya terjadilah susunan isi perut dengan sempurna. Maka seketika itu Adam mula terasa lapar.

Kemudian Roh terus meresap ke seluruh tubuh Adam yakni tangan., kaki.. lalu terjadilah darah daging dan tulang.., urat-urat dan diselaputi kulit dengan cukup cantik dan sempurna sekali., kian lama kian bagus., lembut dan halus.

Apabila kejadian Adam telah sempurna sebagai manusia baru maka dialah adalah jenis makhluk manusia yang pertama. Wajahnya yang cukup cantik membuatkan semua para malaikat kagum melihat Adam yang menawan.

Adam diarak oleh para malaikat selama 100 tahun lalu diperkenalkan kepada seluruh penghuni langit pertama hinggalah ketujuh sebelum dibawa pulang ke syurga dimana tempat ia mula-mula sekali adam dijadikan.

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...