Monday, March 7, 2011

Muslim beriman senang lihat orang lain gembira

 

image

Ajaran Islam menganjurkan hidup berkasih saying dalam iman dan takwa.

As-Salammualaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuh wa Maghfiratuh...
Ajaran Islam menganjurkan hidup berkasih saying dalam iman dan takwa. Kita perlu menyedari bahawa kehidupan dunia hanya sementara. Oleh itu, kita mempersiap bekalan untuk perjalanan hidup yang lebih panjang dan abadi iaitu kehidupan akhirat.

Hendaklah kita selalu berbuat baik, memainkan berperanan sebagai hamba ALLAH dengan mempraktikkan nilai-nilai rohaniah dan lahiriah.

Orang yang benar-benar beriman dan bertakwa kepada ALLAH tidak mengharapkan balasan ataupun upah melainkan daripada ALLAH sahaja.

ALLAH berfirman bermaksud:
“Katakanlah. Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upah pun atas seruanKU kecuali kasih saying dalam Kekeluargaan. Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan KAMI tambahkan bagi kebaikan pada kebaikan itu. Sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri.” (Asy-Syuura:23)

Ayat diatas penegasan bahawa orang yang beriman dan bertakwa kepada ALLAH senantiasa berusaha mencipta suatu suasana sihat dalam kehidupan masyarakatnya berdasarkan kasih saying dalam persaudaraan.

Tidak keterlaluan untuj mengatakan bahawa apabila seluruh masyarakat telah dihiasi jiwa persaudaraan yang penuh kasih saying, akan wujudlah suatu keadaan masyarakat yang aman, damai dan bahagia lahir dan batin.

Itu semua dapat diusahakan dengan terlebih dahulu memelihara iman serta meningkatkan takwa kepada ALLAH.

Umpamanya, apabila kita merasakan sakit yang diderita orang lain, itulah akan mendorong kita untuk turut serta menghilangkan penderitaannya, bak kata pepatah Melayu, cubit paha kanan, paha kiri pun merasa juga.

Dalam keadaan demikian, hati kita tidak merasa tenang sebelum penderitaannya hilang sembuh. Hati kita berasa tenang dan tenteram setelah kita berhasil menghilang penderitaannya dan melihat dia dalam keadaan sihat sejahtera kembali.

Rasulullah Salallahualaihiwasalam bersabda bermaksud:
“Seseorang Muslim itu menjadi saudara Muslim lainnya.
Kerana itu, tidak diperbolehkan seorang Muslim menganiayai saudaranya, juga tidak boleh seorang Muslim itu menghina saudara Muslimnya.”

“Dan sesiapa memberikan pertolongan (memenuhi hajat keperluan saudaranya), maka ALLAH pun memenuhi dan menyelesaikan segala keperluan hajatnya. Dan sesiapa yang memberikan kemudahan, memberikan kelapangan bagi kesusahan seseorang Muslim, nescaya ALLAH melapang kesusahannya di akhirat.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dalam hadiths ini dinyatakan orang Islam dipandang sebagai saudara dan persaudaraan itu menghendaki setiap orang Islam tidak boleh bersikap membiarkan saudaranya dalam kebinasaan.

Contoh lainnya, apabila seseorang menderita kelaparan wajiblah kita menolongnya melepaskan dirinya daripada penderitaan itu.

Antara tanda hubungan ukhwah Islamiah ialah perasaan senang memberi manfaat kepada saudara kita dan berasa senang serta gembira melihat mereka mendapat nikmat dan kebaikan, bagai kita sendiri yang memperolehnya.

Apabila perasaan ini telah tertanam dalam hati kita dengan suburnya, bererti kita telah berhasil mendekatkan diri kepada ALLAH dengan ibadah yang besar pahalanya.

ALLAHualam.
Wassalam.

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...