Monday, January 30, 2012

DOA PENDINDING & PENGGERAK



Dengan nama Allah, yang tidak memberikan mudarat sesuatu di bumi juga di langit dan Dia maha mendengar lagi maha mengetahui

AMIN...

Sumber : www.darussyifa.org

BAYI KECIL ITU BERKATA-KATA



Hari itu, seperti kebiasaan Mashitah menjalankan rutinnya. Rambut anak gadis Firaun disisir rapi. Perlahan-lahan dan lemah lembut perlakuannya selayak seorang penyisir rambut istana. Sudah bertahun-tahun Mashitah bekerja di istana Firaun. Cuma bezanya kini, hati Mashitah sudah diisi cahaya. Sinar iman dan hidayah sudah menyelubungi jiwanya. Kudratnya saja yang bekerja di istana Firaun, tetapi hati dan akidahnya terikat dengan ajaran Musa as.

“Allah!” kalimah itu terkeluar dari mulut Mashitah sebaik saja sikat yang dipegang terjatuh. Anak gadis Firaun turut mendengar kalimah itu. Serasa pernah didengar tetapi dia tidak ingat di mana. Mashitah lantas menekup mulutnya. Hatinya berdebar tidak keruan. Bagaimana dia boleh terlepas cakap. Selama ini rahsia dia memeluk Islam dipendam sebaik mungkin. Semua tahu, Firaun memang akan menzalimi dan menjatuhkan hukuman kepada sesiapa yang menerima ajaran Musa ketika itu.

“Mashitah, boleh kau ulang semula kalimah tadi?” Puteri Firaun meminta kepastian.

“Tiada apa-apa tuan puteri,” Mashitah menjawab ringkas. Segera disisirnya rambut puteri itu. Selesai saja tugasnya, Mashitah terus bergegas pergi. Langkahnya diekori dengan pandangan curiga puteri Firaun.

“Nantilah, akanku laporkan pada ayahanda Firaun,” desis puteri itu.

Sememangnya tidak lama untuk menanti. Esoknya, berita pengislaman Mashitah sudah sampai ke telinga Firaun. Kemarahan Firaun kali ini benar-benar tercabar. Masakan dia begitu cuai sehingga pembantu istananya sendiri tega belot kepadanya yang mengaku sebagai tuhan.

Agenda jahat Firaun terus berkuasa. Dikerahnya pengawal memasak air panas di dalam sebuah kawah besar. Jika benar Mashitah mengingkarinya, hukuman berat pasti menantinya.

Lantas Mashitah dan keluarganya ditangkap. Suami dan dua orang anaknya termasuk seorang yang masih bayi dijadikan tawanan. Firaun bertanya dengan bongkak.

“Mashitah, siapakah tuhanmu?”

Mashitah menjawab “Tuhanku adalah Allah SWT”. Sejurus itu, pengawal menolak suaminya ke dalam air panas. Tersentap hati Mashitah melihat suaminya yang meronta di rebus hidup-hidup. Firaun bertanya lagi soalan yang sama namun Mashitah masih memberi jawapan yang sama. Kali ini, anaknya yang sulung pula ditolak ke dalam kawah. Tersayat hatinya melihat darah daging sendiri lebur di dalam air menggelegak. Kali ketiga, Firaun bertanya lagi soalan yang sama. Pengawal pula sudah siap mengangkat bayinya yang masih merah itu untuk dicampak ke dalam kawah. Kala itu, naluri keibuan Mashitah benar-benar teruji. Tidak sampai hatinya mengenang anak kecil itu menanggung penderitaan direbus hidup-hidup. Dengan air mata yang berlinang, hati Mashitah mula berbelah bahagi. “Tidak mungkin aku mengaku Firaun sebagai Tuhan, dan bagaimana pula aku tega membiarkan tubuh bayiku dimamah air panas, Ya Allah, kuatkan imanku,” Mashitah merintih sedih.Di saat-saat getir itu, Allah menunjukkan kebesarannya. Bayi kecil Mashitah pun berkata-kata. “Ibu, usah bimbang, usah takut, kita berada di jalan benar. Syurga sedang menanti kita.” Suara bayi kecil itu meruntun hati Mashitah. Demi Allah, imannya kian bertambah tatkala melihat kebesaran Tuhan. Mashitah merebut bayi kecil itu dari tangan pengawal. Lantas dia terjun bersama bayinya ke dalam air menggelegak. Hanya Allah mengetahui, betapa besar pengorbanan Mashitah. Demi mempertahankan iman, bukan saja tubuhnya, malahan orang-orang kesayangannya turut terkorban. Syahidlah keluarga Mashitah dan terbukalah pintu syurga buat mereka. Diriwayatkan juga dalam perjalanan Israk Mikraj, Rasulullah tercium bau yang sangat harum. Tidak pernah tercium bau semerbak itu dalam hidupnya.

“Bau apakah ini?” tanya baginda.

“Inilah bau dari kubur Mashitah, salah seorang penghuni syurga yang tinggi darjatnya,” jelas Malaikat Jibril.

DERMAWAN



Sikap dermawan merupakan sebahagian dari sikap cinta Nabi s.a.w terhadap sesama manusia. Baginda berusaha untuk selalu menderma, baik dalam keadaan sempit mahupun saat lapang.

Diceritakan, ada seorang yang menemui Nabi dan meminta sesuatu kepada baginda. Dengan santun Nabi s.a.w, “ Itu memang atas tanggunganku, nanti apabila aku mempunyai wang akan aku bayar.”

“Wahai Rasulullah, bukankah sebelumnya tuan telah memberi sesuatu kepadanya? Sesungguhnya Allah tidak membebanimu dengan sesuatu yang tidak mampu engkau pikul,” kata sahabat, Umar al-Khattab yang berada bersama-sama di situ.

Tetapi, seorang sahabat Ansar mencelah, “Wahai Rasulullah, berilah, jangan khuatir, Allah akan memberimu sedikit.” Mendengar hal itu, merekahlah senyuman indah daripada bibir Rasulullah.

Kisah tersebut mengungkap betapa kayanya jiwa Nabi s.a.w dan melimpah-ruahnya kasih sayang baginda kepada orang-orang miskin, walaupun keadaan ekonomi keluarga baginda sendiri agak sulit.

Disebutkan, datanglah tiga orang meminta sedekah kepada Nabi s.a.w. Baginda menyambut dan memperlakukan mereka dengan rasa hormat dan cinta. Kepada mereka Nabi menyapa, “Duduklah, Allah akan memberi rezeki kepadamu.”

Suhanallah, tidak lama kemudian seeorang menemui Rasulullah dan memberikan wang empat uqiyah. Katanya, “Wahai Rasulullah, ini empat uqiyah sebagai sedekah.”

Nabi s.a.w memanggil ketiga-tiga orang tadi dan memberikan wang tersebut, masing-masing mendapat satu uqiyah. Bakinya satu uqiyah, ditawarkan baginda kepada salah seorang daripada mereka, tetapi tak seorang pun mahu menerimanya.

Malamnya, menjelang tidur, Nabi s.a.w meletakkan baki satu uqaiyah tersebut di bawah bantal kepalanya. Tetapi baginda tidak boleh tidur, gelisah memikirkan baki wang tersebut.

Sesudah solat, Aisyah bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah engkau menanggung atau memikirkan sesuatu?”

“Tidak,” jawab Nabi s.a.w, Lalu, diambillah wang satu uqiyah itu.

“Inilah yang menjadikan aku seperti yang kamu lihat. Aku khuatir akan terjadi sesuatu yang ditimpakan Allah, sementara aku belum memberikan kepada yang berhak,” jelas Nabi s.a.w.

Besarnya kasih sayang kepada fakir miskin membuat baginda gelisah dan sukar tidur. Apalagi Rasulullah memang tidak mahuu menggunakan harta daripada sedekah untuk kepentingan sendiri mahupun keluarga baginda.

Suatu hari Rasulullah menerima wang lebih banyak daripada yang pernah diterima oleh baginda sebelum ini. Baginda meminta supaya wang tersebut diletakkan di masjid, manakala baginda bergegas mendirikan solat. Sesudah solat, Nabi s.a.w duduk di sisi wang tersebut, lalu membahagikannya kepada setiap orang yang memintanya.

Pada kesempatan lain, baginda mendermakan seluruh wang yang diberikan kepada baginda berjumlah 90 dirham. Nabi s.a.w meletakkan wang tersebut di atas tikar, lalu membahagi-bahagikan kepada orang ramai. Baginda tidak menolak permintaan seorang pun yang meminta sampai wang tersebut habis.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.” (Ali- Imran: 92)

Firman Allah lagi yang bermaksud:

Maksudnya: “Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah , ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi Maha Meliputi ilmu pengethuan-Nya.” (al-Baqarah: 261)

Seterusnya firman Allah yang bermaksud:

“Adapun orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya), serta ia mengakui dengan yaqin akan perkara yang baik. Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga). Sebaliknya: orang yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan merasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya,- Serta ia mendustakan perkara yang baik, Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan.” (al-Lail: 5-10)




Bersedekah bukan hanya mempunyai aspek ritual, namun juga bermakna sosial yang sangat bernilai tinggi. Dengan sedekah, bererti kita menolong atau meringankan beban orang-orang miskin dan serba kekurangan. Bersedekah dapat menjalin sekaligus mengeratkan ikatan kasih sayang antara sesame, sekali gus memupus kesenjangan sosial antara yang mampu dan yang tidak mampu.

Huraian di atas sudah cukup menegaskan betapa utamanya bersedekah. Sungguh, Nabi s.a.w telah menunjukkan teladan yang terbaik, termasuk dalam hal bersedekah. Keteladanannya selalu mengandungi keutamaan-keutamaan bagi umatnya yang mahu meneladani.

Selain bersedekah, ternyata beliau juga senang memberi hadiah. Sabda baginda yang bermaksud: “Hendaklah kalian saling memberi hadiah, pasti kalian saling memberi hadiah, pasti kalian saling mencintai.” (Riwayat Baihaqi)

Daripada Abu Hurairah, sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Jika aku diundang untuk sebuah (urusan) yang ukurannya hanya sehasta atau sebetis, pastilah akan aku penuhi. Dan jika aku dihadiahi (dengan sesuatu) yang nilainya hanya sehasta atau sebetis kaki, pastilah aku akan menerimanya.” (Riwayat Bukhari)

Memberikan hadiah adalah ungkapan sekali gus simbolisasi yang menunjukkan rasa cinta. Nilai sebuah hadiah bukan ditentukan oleh mahalnya hadiah tersebut, melainkan terletak seberapa besar hati mengikhlaskannya; di sanalah cinta berada. Seorang Muslim yang memiliki kebesaran jiwa dan kerendahan hati, pasti menunjukkan rasa gembiranya tatkala dia menerima hadiahsekecil apa pun hadiah tersebut. Ungkapan terima kasih terucap tulus daripada bibir. Beriringan dengan itu, rasa mengasihi sebagai sesama Muslim kian mengisi hati.

Susunan MUHAMMAD HATIM
ummatanwasatan.net

Friday, January 20, 2012

Kota Peninggalan Kaum Tsamud

Peninggalan Kota Samud yang dapat dilihat hingga kini

Dan ingatlah olehmu di waktu Tuhan menjadikam kamu pengganti-pengganti (yang berkuasa) sesudah kaum ‘Aad dan memberikan tempat bagimu di bumi. Kamu dirikan istana-istana di tanah-tanahnya yang datar dan kamu pahat gunung-gunungnya untuk dijadikan rumah; maka ingatlah nikmat-nikmat Allah dan janganlah kamu bermaharajalela di muka bumi membuat kerosakan.
Surah al-A’raaf ayat 74


Kaum Tsamud adalah kaum yang dilaknat oleh Allah swt kerana mensyirikkan Allah swt kerana bertindak menyembah berhala. Kaum ini dianugerahkan oleh Allah swt dengan kemampuan dan kemahiran memahat gunung untuk dijadikan istana dan tempat tinggal. Diriwayatkan bahawa mereka menetap di Hijr iaitu nama sebuah kawasan pergunungan yang terletak di persimpangan jalan antara Madinah dan Syria.

Lokasi kota tsamud (Mada'in Salih)

Dan sesungguhnya penduduk-penduduk kota Al-Hijr (Tsamud) telah mendustakan rasul-rasul
Surah al-Hijr ayat 81


Mukjizat Nabi Saleh

Seorang nabi telah diutuskan kepada kaum Tsamud, namun langsung tidak diendahkan oleh mereka. Nabi tersebut diceritakan di dalam al-Quran sebagai nabi Saleh as. Nabi Saleh as dianugerahkan dengan seekor unta betina sebagai tanda mukjizat baginda. Unta tersebut bukan sebarangan tetapi unta ajaib yang ‘lahir’ daripada celahan batuan gunung. Ia diceritakan Allah dalam surah al-Israa ayat 59,




Dan sekali-kali tidak ada yang menghalangi Kami untuk mengirimkan (kepadamu) tanda-tanda (kekuasan Kami), melainkan kerana tanda-tanda itu telah didustakan oleh orang-orang dahulu. Dan telah Kami berikan kepada Tsamud unta betina itu (sebagai mukjizat) yang dapat dilihat, tetapi mereka menganiaya unta betina itu. Dan Kami tidak memberi tanda-tanda itu melainkan untuk menakuti.
Surah al-Israa ayat 59


Cerita lebih terperinci berkisar tentang mukjizat unta betina ini diceritakan oleh Allah swt dalam surah As-Syu’araa’ daripada ayat 154 sehingga 159.

Tidak Mengendahkan Seruan Nabi Saleh As

Miskipun demikian, kedatangan nabi Saleh as untuk mengajak mereka ke jalan tauhid langsung tidak diendahkan oeh mereka. Malahan, mereka bertambah engkar dan terus menerus mencerca dan mencabar nabi Saleh as. Ia diceritakan Allah swt dalam surah al-A’raaf,

Pemuka-pemuka yang menyombongkan diri di antara kaumnya berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah yang telah beriman di antara mereka: “Tahukah kamu bahwa Saleh diutus (menjadi rasul) oleh Tuhannya?.” Mereka menjawab: “Sesungguhnya kami beriman kepada wahyu, yang Saleh diutus untuk menyampaikannya. Orang-orang yang menyombongkan diri berkata: “Sesungguhnya kami adalah orang yang tidak percaya kepada apa yang kamu imani itu. Kemudian mereka sembelih unta betina itu, dan mereka berlaku angkuh terhadap perintah Tuhan. Dan mereka berkata: “Hai Shaleh, datangkanlah apa yang kamu ancamkan itu kepada kami, jika (betul) kamu termasuk orang-orang yang diutus (Allah).” Karena itu mereka ditimpa gempa, maka jadilah mereka mayat-mayat yang bergelimpangan di tempat tinggal mereka. Maka Shaleh meninggalkan mereka seraya berkata: “Hai kaumku sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu amanat Tuhanku, dan aku telah memberi nasihat kepadamu, tetapi kamu tidak menyukai orang-orang yang memberi nasihat.”
(surah al-A’raaf: 75-79)


Azab Allah Swt Terhadap Kaum Tsamud Yang Kufur

Keengkaran dan kesombongan mereka terhadaps seruan nabi Saleh as telah menyebabkan mereka ditimpa dengan azab yang cukup pedih. Kehancuran kaum Tsamud adalah kerana sambaran petir yang mereka saksikan dengan mata mereka sendiri. Petir yang luar biasa dasyat ini yang menghasilkan bunyi yang cukup kuat. Firman Allah SWT yang bermaksud,

Dan adapun kaum Tsamud, maka mereka telah Kami beri petunjuk tetapi mereka lebih menyukai buta (kesesatan) daripada petunjuk, maka mereka disambar petir azab yang menghinakan disebabkan apa yang telah mereka kerjakan.
Surah as-Fushsilat ayat 17


Berikut adalah bukti tinggalan kota kaum Tsamud, semoga umat Islam mengambil iktibar daripada apa yang berlaku kepada kaum-kaum terdahulu yang telah dilaknat Allah swt.

Allah menyediakan bagi mereka azab yang keras, maka bertakwalah kepada Allah wahai orang-orang yang mempunyai akal, (yaitu) orang-orang yang beriman. Sesungguhnya Allah telah menurunkan peringatan kepadamu
Surah at-Thalaq ayat 10

Bangunan tersergam indah diukir pada gunung.

Sesalur dan mungkin ia adalah sistem peparitan

Jalan juga mereka cipta untuk kemudahan mereka.

Bangunan yang tinggal untuk umat hari ini menghayati.

Sebuah bangunan yang dipahat daripada gunung.

Tempat tinggal mereka turut dipahat daripada gunung.

Sebuah pintu diukir pada gunung.

Lihatlah keunggulan mereka dalam mengukir gunung untuk dijadikan bangunan.

Sebuah bangunan berdiri secara bersendirian di lembah padang pasir yang tandus.

Sebuah gunung ditebuk.

Kecantikan dan kehalusan ukiran namun mereka sombong dengan pencapaian mereka.

Deretan gunung ditebuk untuk dijadikan bangunan.

Kehebatan mereka sangat mengagumkan.


Gerbang kota Petra.

Rangka Ratu Puabi, ratu kaum Tsamud.

Makam nabi Saleh as.

Kota ini pernah didiami dan manjadi bukti azab yang mereka terima akibat keangkuhan mereka.

Ukiran timbul sebuah patung.

Black Hole Dan Sijjin

Gambaran Black Holes

Black Holes tidak dapat dilihat walaupun dengan menggunakan teleskop optik kerana ia menyedut cahaya dari apa jua objek yang mengeluarkan cahaya (bintang sebagai contoh) malahan ia turut menghisap jisim dari apa saja objek yang berhampiran disebabkan oleh tarikan gravitinya yang amat kuat sekali.

Matahari juga boleh menjadi calon Black Hole disuatu hari nanti apabila ia kehabisan bahan bakar termonuklear di mana ia akan meletup menjadi Supernova sebelum jisimnya meruntuh kedalam dirinya sendiri dengan menghasilkan ketumpatan jisim yang amat tumpat menyebabkan kekuatan graviti dalaman bertambah berkali-kali ganda sehingga mampu menarik mana-mana cahaya yang melintasinya.

Secara saintifiknya, Black Hole digelar sedemikian rupa kerana ia tidak dapat dilihat lantaran ketidak wujudan cahaya padanya, tetapi apabila gas-gas dan debu-debu objek samawi misalnya bintang-bintang ataupun nebula ditarik kepadanya, bahan-bahan ini berkelajuan tinggi berkadar dengan suhu yang hasilnya adalah letusan bertenaga tinggi yang sudah tentu boleh dikesan dengan teleskop radio.

Nebula (gambar) juga boleh ditarik oleh Black Hole selain bintang-bintang yang bertaburan di angkasa

Bukanlah disebabkan Black Hole itu tidak dapat dilihat maka ia menjadi satu hipotesis tetapi ia sebenarnya menjadi satu fakta apabila cerapan menggunakan teleskop radio mengesahkan denyutan yang menjadi bukti kewujudannya. Denyutan yang dimaksudkan di sini adalah Black Hole membebaskan sejumlah tenaga bergelombang pendek yang terdiri dari sinar Gamma dan sinar X akibat penghasilan suhu yang amat tinggi diterasnya.

Teleskop radio dapat mengesan kewujudan Black Hole

Penghasilan suhu yang amat tinggi ini bersumberkan dari jisim jasad-jasad lain yang disedut dan ditelannya hatta cahaya sekalipun. Terdapat banyak calon-calon Black Holes di angkasa lepas seperti Kuasar dan juga pusat galaksi termasuk Galaksi Bima Sakti kita. Setiap galaksi adalah berputar yakni ia mempunyai banyak ‘lengan’ yang bertindak seperti jejari kipas yang berputar. Sistem suria kita berada di atas lengan Orion.

 Sistem suria kita yang berada di lengan Orion pada Galaksi Bima Sakti (keseluruhan gambar)

Tentu anda akan faham jika dikatakan bahawa Buruj Orion (Si Pemburu atau Osiris) yang kita boleh melihatnya saban malam pada bulan yang tertentu adalah berada di atas salah satu lengan Galaksi Bima Sakti (Milky Way’s spiral arms). Justeru lengan Orion telah dinamakan kerana ia mengandungi bintang-bintang dari konstellasi (Buruj) Orion yang berada di atas salah satu lengan pusaran Bima Sakti yang menampung kedudukan sistem matahari kita ini.

Putaran galaksi yang terkuat diketahui di pusatnya (galactic center). Di sinilah barangkali Super-massive Black Hole (Lubang Hitam Super-tumpat) yang terkuat wujud di alam semesta kerana ia menghasilkan letusan sinaran yang amat dahsyat di mana gas yang berputar mengelilingi lubang hitam akan merupai kolam pusingan (lubuk maut angkasa) yang amat-amat besar yang berpusing beberapa ribu kilometer per saat. Di sini gas-gas menjadi padat dengan bintang-bintang berkumpul sambil pusar-memusar, suhu meningkat dan memanaskan kabus gas di sekeliling.

Gas dan bintang-bintang itu ditarik mengelilingi lohong hitam dan menghadapi risiko tertarik kedalam di mana sesetengah bahan ada juga yang terpelanting keluar. Bahan-bahan yang ditarik atau ditendang sebenarnya menunjukkan ke arah lohong hitam galaksi. NGC1275 merupakan calon yang sesuai bagi sebuah Black Hole tetapi sebenarnya ia adalah sebuah galaksi walau seakan-akan Kuasar.


NGC1275 yang dilihat dari teleskop Hubble

Kuasa tenaga NGC1275 amat kuat, gelombang radio yang dipancarkan adalah lebih banyak dari cahayanya sendiri. Sebab itu ia tidak kelihatan luar biasa jika dilihat secara optikal. Walaupun kelihatan normal, ia mempunyai denyutan radio yang sangat berkuasa di pusatnya. Cuma satu benda saja yang boleh keluarkan begitu banyak tenaga iaitulah lohong hitam yang besar dan ianya mungkin terdapat di tengah-tengah pusat tersebut.

NGC1275 menyinar dengan keamatan cahaya 100 ribu juta kali lebih terang dari matahari walau ia dipancarkan dari kawasan yang kecil sahaja di mana cahaya ini pastinya datang dari lohong hitam besar yang berputar itu. Galaksi dibentuk oleh gas hidrogen yang disatukan oleh graviti, ditengah-tengahnya gas itu dimampatkan. Jika cukup mampat, lohong hitam akan terbentuk.

Walaupun jika lohong hitam yang terbentuk itu hanyalah sebesar sistem suria kita, ia tetap dapat menarik apa jua yang melintasi atau menghampirinya. Kuasar (Quasar) mempunyai tenaga yang jauh lebih kuat dari sesuatu galaksi, mungkin daya graviti lohong hitamnyalah yang memberi tenaga kepadanya. Selain dari Kuasar dan pusat galaksi, andaian sesebuah bintang untuk menjadi black hole juga tidak dapat ditolak.

Bintang Cygnus X-1 iaitu sebuah bintang kembar dua yang memancarkan sinar-X paling terang dalam Buruj Cygnus (Angsa) merupakan calon bagi sebuah Black Hole. Ia menjadi calon bagi Black Hole kerana salah sebuah kembarnya yang tidak dapat dilihat sedang menyedut gas-gas dan jisim dari kembarnya yang satu lagi. Sedutan gas-gas dan jisim ini meletuskan radiasi sinar-X paling hebat di angkasa.

Bintang Cygnus X-1 yang terletak di Buruj Cygnus

Salah satu calon Black Hole yang lain dari kategori bintang ialah V861 Scorpii di Buruj Scorpius. Pada 26 Mei 1994 yang lalu, berdasarkan pemerhatian teleskop angkasa lepas Hubble (HST), NASA telah mengumumkan penemuan sebuah Black Hole. Ia begitu jelas kelihatan di mana bahan-bahan serta gas disedut masuk kedalam satu lubang yang dikelilingi oleh awan-awan gas (nebula).

Apa yang menjadi misteri paling mengejutkan ialah rakaman gelombang radio berfrekuensi ultra menggunakan sistem komputer sensitiviti bunyi kuasa tinggi telah dapat meghuraikan (extraction) raungan kesakitan dari lubang yang amat dalam itu. Rahsia ini dibongkarkan oleh seorang yang rapat dengan NASA. Adakah teleskop Hubble telah menemui “Neraka”? Tidak.

Hubble dengan peralatan saintifik yang ada padanya telah secara tidak langsung membuktikan kewujudan lubang hitam di angkasa. Selepas beberapa abad bertelagah pendapat, saintis akhirnya berhadapan dengan kepercayaan agama. Rakaman pita magnetik imej dan frekuensi bunyi memberi bukti terhadap apa yang dikenali sebagai roh tanpa sinar yang terbakar dan menjerit kesakitan dalam penyeksaan.

Menggunakan resolusi peleraian imej sangat tinggi, HST merakamkan imej seakan-akan roh-roh manusia yang terbakar dalam api yang sangat besar di dalam lubang hitam angkasa itu. Namun begitu, pihak NASA tidak memberitahu perkara sebenar kecuali seorang lain yang berhubung rapat dengannya yang telah mengakui melihat imej tersebut serta rakaman sebenar pita tambahan pula krew NASA juga sangat yakin bahawa imej seakan-akan roh-roh yang diambil tersebut memang sama bentuk dengan fizikal manusia.

Tidak diketahui di mana imej tersebut kini. Sebenarnya banyak lagi imej yang boleh membawa kepada kebenaran Islam telah disembunyikan oleh pihak NASA dengan alasan sulit dan rahsia besar (Top Secret Classified). Sekarang apa telahan anda?. Sebenarnya tidak sukar untuk mempertemukan ayat atau dalil Al Quran berkenaan Black Hole dengan adanya penemuan dari NASA seperti yang disebutkan di atas itu tadi.

Adakah penemuan “Neraka” di angkasa itu benar-benar neraka dalam erti kata yang sebenarnya? Walaupun kita sedar dan tahu bahawa neraka itu benar sepertimana yang disebutkan dalam Al Quran dan Hadis, sekarang kita berdepan pula dengan penemuan “Neraka” dari ahli sains astronomi. Mari kita lihat hadis Nabi SAW berkenaan neraka.


Bersabda Rasulullah SAW:
“Api kamu ini adalah satu bahagian daripada tujuh puluh bahagian api di neraka Jahannam. Para sahabat mengatakan: Yang ini pun sudah mencukupi. Berkata Nabi: Bahkan api neraka itu melebihi (api dunia) sebanyak enam puluh sembilan kali, setiap bahagiannya sama panasnya.”

Bersabda baginda lagi:
“Dibakar di atas neraka Jahannam seribu tahun hingga menjadi merah. Kemudian dibakar lagi selama seribu tahun hingga menjadi putih. Kemudian dibakar lagi selama seribu tahun hingga menjadi hitam legam seperti malam yang gelap gelita.”

Adakah takwil dari sabda Nabi “hitam legam” boleh merujuk kepada lohong hitam yang panas itu? Wallahua’lam. Tetapi sekurang-kurangnya begitulah kerana lohong yang hitam sememangnya benar-benar dahsyat panasnya! Hakikat ini tidak dapat ditolak.

Namun Black Hole tidak dapat menjadi “Neraka” dalam erti kata hakiki walaupun penemuan NASA mengesahkan bagaimana bunyi raungan datang dari sumber Black Hole itu. Kenapa saya berkata begini? Ikuti alasan saya yang lain.

Saya tidak ingin mengatakan jumpaan NASA itu satu neraka tetapi biarlah saya kemukakan Hadis dan dalil Al Quran berkenaannya. Sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya bila seorang mukmin akan putus hubungannya dengan dunia dan segera akan menuju ke akhirat, maka datang kepadanya para malaikat dengan wajah terang bercahaya seperti terangnya sinar matahari. Mereka duduk sejauh pandangan mata orang mukmin itu. Kemudian datang malaikatul maut dan berkata: Wahai jiwa yang tenang, keluarlah menuju pengampunan dan kerinduan Allah. Maka keluarlah dan dibungkus dengan kain putih berbau amat harum dan dibawanya pergi. Malaikat lain bertanya: Siapa orang itu? Jawabnya: Fulan bin Fulan, namanya terbaik yang dipakainya di dunia. Maka ketika pintu langit dibuka, malaikat bersama menyembutnya. Kemudian Allah bertitah: Tempatkan hambaku ke dalam Illiyyin (langit ke tujuh tempat orang mukmin). Setelah itu dikembalikan ke bumi.”
[hadis ini amat panjang sekali, memadai ditaip setakat untuk menjelaskan. Jika hendak baca kesemuanya sila dapatkan buku bertajuk "Ibnul Qayyim: ROH: Perjalanan Bersama Roh Di Alam Lain: Perbahasan dan Komentar; Leila Mabruk" keluaran Thinkers Library]

Lain pula halnya dengan si kafir laknatullah yang hidupnya hanya mengabdi dunia semata-mata. Bila menjelang maut, bukan wajah seri malaikat yang datang tapi malaikat bermuka hitam dan kelam dengan pakaian berbulu. Didekati kepalanya, “Wahai jiwa yang jahat, keluarlah menuju kemurkaan Allah”. Berkerumun malaikat saling berebut mencabut jasad. Dibungkus kain yang juga berbulu dengan bau yang amat busuk. Dibawanya ke atas. Malaikat yang dilewati bertanya: “Siapa si busuk itu?” Jawabnya: “Fulan bin Fulan”, disebutkan nama yang paling jelek di dunia. Sampai di langit, tak dibuka pintu baginya. Allah bertitah: “Catatlah namanya pada Sijjin (di bumi terendah dan ketujuh) dan rohnya ditempatkan di sana. Lalu firman-Nya lagi:


“Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka seoalah-olah ia jatuh dari langit, lalu disambar burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh”.
(Al Haj ayat 31)


Apakah Itu Sijjin?


Jika anda buka Surah Al Muthaffifin iaitu Surah ke-83 ayat 7 hingga 22 diterangkan apakah itu Sijjin dan apakah itu Illiyyin. Menurut tafsir Quran menyebut bahawa Sijjin itu adalah ‘penjara’ di mana kitab amal orang-orang yang jahat itu terletak di situ dengan kesempitan, kegelapan, kehinaan dan penyeksaan di penjara itu menjadi gambaran nasib malang dan kecelakaan.

Manakala Illiyyin ertinya tempat yang tinggi dan mulia di mana kitab amalan orang-orang soleh (baik) berada dan disimpan di situ, tidak akan hilang dan tidak akan rosak. Jika penerangan berkenaan laungan penyeksaan orang-orang yang tercelaka dinyatakan dalam Al Quran itu tadi sebagai memperlihatkan akan apa yang telah dijumpai oleh pihak NASA. Barangkali saja Sijjin adalah lubang siksaan atau telaga yang amat dalam yang kita kenali sebagai Black Hole dalam dunia saintifik ini.

Roh orang-orang kuffar akan ditempatkan terlebih dahulu di Sijjin (Black Hole) ini sebelum ditempatkan pula di Neraka pada hari kiamat. Inilah hakikatnya. Wallahua’lam bil ghaib. Saya tidak menganggap Neraka yang sebenar (An Nar atau Hell) berada dalam Alam Semesta kerana apa yang kita nampak walaupun satu titik cahaya di satu penjuru Alam Semesta dengan menggunakan teleskop yang paling berkuasa di dunia ini sekalipun sebenarnya masih berada dalam lingkungan Langit Pertama yang diperkatakan jauhnya oleh saintis kaji bintang sebagai 15 ribu juta tahun cahaya.

Menurut apa yang saya faham, jika langit diperkatakan mengandungi tujuh lapis, perlu saja menempuhi tujuh pintu langit untuk sampai ke sana sama ada ke Syurga atau ke Neraka. Saya juga berpendapat bahawa jika koordinat galaktik di mana satah pelataran Galaksi Bima Sakti dijadikan asas paksi Utara dan Selatan Alam Semesta (perhatian: Alam Semesta bermaksud rantau yang dikelilingi Langit Pertama), maka paksi Utara Galaksi Bima Sakti (paksi Utara galaktik) mungkin menuju terus ke Syurgawi manakala paksi Selatan Galaksi Bima Sakti (paksi Selatan galaktik) pula mungkin menuju terus ke arah Neraka.

Itupun perlu menempuhi kejauhan jarak jejari dari pusat Galaksi Bima Sakti ke pintu Langit Pertama sahaja sudah sejauh 15 ribu juta tahun cahaya (perhitungan saya: 14 ribu 285 juta 714 ribu 290 tahun cahaya atau jarak 135 ribu 150 juta 402 ribu 857 billion kilometer). Itu belum lagi menempuhi tujuh lapis langit keseluruhan yang saya perkirakan sebagai sejauh 100 ribu juta tahun cahaya atau 946,052,819,600,000,000,000,000 km atau 946 ribu 52.8196 trillion kilometer.

Jarak visual 100 juta tahun cahaya (bukan 100 ribu juta tahun cahaya)

Apa yang telah saya dapati menurut kajian saya ini adalah angka bagi jarak dalam kilometer dari pusat Galaksi Bima Sakti ke final frontier Langit ke-7 adalah bersamaan dengan perjalanan cahaya matahari selama setahun yang memungkinkan cahaya matahari akan mengambil masa selama 100 ribu juta tahun untuk tiba di pintu Langit ke-7 andai semua pintu langit tadi dibukakan serentak menurut konseptual Isra’ Mi’raj. Wallahua’lam bil ghaib.

Saya bukannya meneka-neka atau mereka-reka seperti apa yang telah saya pertunjukkan itu tetapi berdasarkan penyelidikan semenjak 13 tahun yang lalu. Benar atau tidak hanya Allah jualah yang lebih mengetahui kerana saya hanya mencuba, satu cubaan yang tidakpun ingin bercanggah dengan Islam tetapi sebagai satu kenyataan bahawa tidak mungkin ada siapa pun di kalangan manusia atau jin atau syaitan yang berupaya untuk melintasi jarak sejauh itu.

Jadi, sesiapa yang berasa tidak redha takdir Allah ke atasnya di alam dunia ini, perlulah dia keluar dari lingkungan jarak 946 ribu 52.8196 trillion km. Bagaimana mungkin? Firman Allah dalam Surah Ar Rahman ayat 33:

“Hai jemaah jin dan manusia, jika kamu sanggup menembus (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusinya melainkan dengan kekuatan.”
(Surah Ar Rahman ayat 33)


Astaghfirullahal ‘azhim. Begitulah tuan-tuan. Kesimpulannya Black Hole dengan Sijjin kemungkinannya adalah satu istilah yang sama. Terdapat amat banyak sekali Black Hole atau Sijjin di Langit Pertama ini yang menunggu sesiapa saja yang mungkar untuk disumbatkan rohnya kedalamnya.

Ayat 19 Surah An Nabak dan ayat 16 Surah Al Haaqqah bukannya pembayang yang tepat kepada Black Holes kerana ia berkenaan pra-kehancuran ataupun kehancuran total Alam Semesta dari Langit Pertama sampai Langit Ke-7. Jangan fikir angka 7 bermakna angka bagi orang-orang dahulukala yang merujuk kepada infiniti kerana ketujuh-tujuh lapisan langit adalah pasti menurut Al Quran bahkan spektrum cahaya juga mempunyai 7 lapis iaitu ungu, indigo, biru, hijau, kuning, jingga dan merah.

Mungkin warna setiap pintu yang menjadi sempadan setiap lapis langit juga demikian di mana pintu Langit Pertama adalah berwarna ungu. Justeru apabila kiamat, semua pintu langit pecah berderai maka pintu Langit ke-7 memperlihatkan rupanya dengan warnanya sebagai kilapan merah mawar sepertimana yang diterangkan oleh Allah dalam Surah Ar Rahman ayat 37:

“Maka apabila langit telah terbelah dan menjadi merah mawar seperti kilapan minyak”.

Supernova yang berbentuk seperti mawar merah

Thursday, January 19, 2012

Anakku, Siapa Tuhanmu Nanti?







Setiap anak yang lahir mendengar kalimah tayyibah. Penyaksian bahawa tiada tuhan
yang layak disembah selain Allah dan Muhammad adalah utusan-Nya. Azan dan iqamah
itu bagai memperingatkan setiap kita yang lahir agar bersedia melaksanakan misi
di dunia sebagai khalifah, bertungjangkan kalimah shahadah itu.

Kemudian, detik pun berlalu. Kaki si anak yang asalnya sebesar dua jari mula
membesar. Satu demi satu peringkat ‘kepandaian’ menjadi perhatian dan bualan ibu
bapa. Dalam pada itu, pelbagai impian dan harapan turut diserapkan ke dalam
minda anak-anak. Ada juga yang awal-awal menanam cita-cita kerjaya, apabila
besar ingin menjadi apa. Segala expectation ibu bapa diterjemahkan ke dalam
jadual kehidupan anak. Demi memastikan anak genius dan meraih kerjaya idaman ibu
bapa, pelbagai aktiviti dan rejim pembelajaran mula diasak dan didisiplinkan,
seawal setahun dua.

Ini cerita realiti hari ini. Subur dalam masyarakat yang sentiasa risau akan
anaknya. Risau ketinggalan tumbesaran daripada rakan sebaya. Risau kekurangan
bakat yang dipamerkan anaknya. Risau kerjaya apa yang bakal diceburinya. Risau
dengan kemampuan kewangan dalam menyekolahkan mereka di tempat terbaik. Risau
dengan pandangan orang lain terhadap anaknya.
Namun, berapa ramai antara kita yang risau akan agama mereka?


Kerisauan Para Anbiya’

al-Quran merakamkan banyak watak bapa, berbanding ibu. Interaksi bapa dengan
anak-anak mereka diceritakan semula oleh Allah sebagai pedoman. Mereka ialah
Ibrahim, Ya’akub, dan Luqman. Sebagai bapa, mereka proaktif memikirkan keadaan
anak-anak setelah ketiadaan mereka nanti.

Kerisauan Ibrahim dan Ya’akub telah dirakam oleh al-Quran:

وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ
اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (١٣٢)أَمْ
كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا
تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ
إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ
مُسْلِمُونَ (١٣٣


Maksud: Dan Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya, demikian
pula Ya’akub katanya: “Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama
ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan
Islam.” Adakah kamu hadir ketika Nabi Ya’akub hampir mati, ketika dia berkata
kepada anak-anaknya: “Apakah yang kamu akan sembah sesudah aku mati?” Mereka
menjawab: “Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan
Ishaq, iaitu Tuhan yang Maha Esa, dan kepada-Nyalah sahaja kami berserah diri (dengan
penuh iman).” (al-Baqarah: 132-133)


Lihatlah, anak-anak asuhan rumah kenabian tetap dirunsingkan oleh bapa-bapa
mereka. Anak-anak itu tetap ditanya tentang pegangan agama selepas kewafatan
mereka. Mereka diajak berikrar dan berjanji setia untuk hidup mati di atas jalan
iman. Bandingkan, sejauhmana kerisauan kita selari dengan apa yang dikhuatiri
oleh baginda berdua? Para Nabi ini merisaukan iman anak-anak mereka, bukannya
pembahagian harta pusaka. Jika para Nabi risau tentang agama anak mereka,
sewajarnya kita lebih risau lagi.

Penekanan para Nabi ini difahami dengan jelas oleh Ibn Kathir. Beliau
mentafsirkan ayat ini: “ertinya, berbuat baiklah kalian ketika menjalani
kehidupan ini, dan berpegang teguhlah pada agama ini. Sudah pasti Allah akan
menganugerahkan kematian kepada kalian dalam keadaan Islam, kerana seseorang
yang meninggal dunia dalam agama yang diyakininya dan dibangkitkan dalam agama
yang dianutinya ketika meninggal dunia.” (Ibn Kathir, Tafsir Ibn Kathir, Dar al-Fikr,
Beirut, jil. 1, hlm. 186) Pesan para Nabi ini ialah hidup dan matilah atas jalan
Islam.

Kerisauan ini bukan sahaja ketika menjelang kematian, tetapi sewajarnya turut
meliputi segenap waktu terutamanya ketika ketiadaan kita. Bagaimana agama anak-anak
ketika mereka bersendirian, sama ada sewaktu belajar ataupun bekerjaya? Pesan
Nabi Ibrahim dan Ya’akub bukan untuk anak yang kecil. Tetapi, mereka adalah anak-anak
dewasa. Maka, tidak wajar kita berhenti memantau agama anak kita atas alasan
mereka sudah dewasa dan tidak perlukan nasihat. Agama ini adalah nasihat, maka
nasihatilah anak-anak agar berpegang dengan akidah Islam tanpa jemu biarpun
mereka sudah begitu dewasa. Sebagaimana sabda Rasulullah:

الدِّينُ النَّصِيحَةُ

Maksud: Agama itu adalah nasihat. (al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, Kitab al-Iiman,
Bab al-din al-nasihah lillah wa li rasulihi wa li a`immat al-muslimin wa ‘ammatihim)

Ibn Hajar al-’Asqalani menjelaskan bahawa majoriti ajaran agama merupakan
nasihat. Selanjutnya, Ibn Hajar menyambung, “Nasihat bagi segenap kaum Muslim
adalah dengan menyayangi mereka, melakukan sesuatu yang bermanfaat bagi mereka,
mengajari mereka ilmu yang bermanfaat, menjauhkan pelbagai gangguan dari mereka,
mencintai mereka sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri dan membenci apa-apa
yang mereka benci sebagaimana dia membencinya bagi dirinya sendiri.” (Ibn Hajar
al-’Asqalani, Fath al-Bari, Dar al-Ma’rifah, Beirut, jil. 1, hlm. 138)
Nasihatilah anak-anak dengan mengajar mereka akidah yang sahih, menerangkan
kepada mereka perkara-perkara yang boleh membatalkan akidah, menjelaskan
pemikiran musuh Islam yang merosakkan akidah dan juga meluruskan pandangan
hidupnya melalui kacamata akidah Islamiah.

Memantau Agama Anak

Sewaktu menunaikan umrah di al-Haram, saya berkenalan dengan seorang anak muda
dari India. Saya bertanya, mengapa dia menjadi tetamu Allah.
“Datuk saya menghantar saya ke sini, sebelum saya bertolak terus ke Amerika
untuk menyambung pelajaran,” jawabnya panjang.
“Mengapa perlu menunaikan umrah?” saya bertanya lagi.
“Agar imanku kuat sepanjang di Amerika.” Jawapannya itu disambut diam. Penuh doa
kepada Allah.


Apabila berjauhan dengan anak yang disayangi, apa yang dirisaukan oleh kita
sebagai ibu bapa? Tidak cukup biasiswa, tidak cukup makan, huru hara negara
tersebut, gempa bumi dan bencana alam? Risaukanlah tentang agama mereka
sebagaimana datuk anak muda itu. Fikirkanlah berapa kuat mereka akan memegang
bara api ini dalam menempuh cabaran hidup.
Bagaimana dengan solat mereka yang waktunya menguji iman? Bagaimana agama rakan-rakan
mereka? Bagaimana cara mereka beragama? Apa peluang mereka menambah ilmu agama
di sana? Bagaimana sistem sokongan masyarakat muslim di sana?

Menghantar mereka berjauhan dengan ibu bapa memerlukan pedoman. Hadith ini
adalah kerangka pedoman tersebut. Semasa Abdullah bin Abbas membonceng di
belakang Rasulullah, baginda bersabda:

يا غُلَامُ إني أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ احْفَظْ اللَّهَ يَحْفَظْكَ احْفَظْ اللَّهَ
تَجِدْهُ تُجَاهَكَ إذا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ اللَّهَ وإذا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ
بِاللَّهِ‪…‬


Maksud: Wahai anak muda, aku perlu mengajarimu beberapa kalimah. Jagalah Allah (mentaati
perintah-Nya) dan Dia akan menjaga dirimu. Ingatlah Allah dan Dia akan
memeliharamu. Jika engkau bermohon, maka mohonlah daripada Allah. Jika engkau
mahu meminta pertolongan, mintalah pertolongan daripada Allah… (Sunan al-Tirmizi,
Kitab sifat al-qiyamah, bab qaul al-nabi: ya hanzalah sa’at wa sa’at)


Hadith ini menggambarkan keperihatinan Rasulullah terhadap agama Abdullah bin
Abbas, seorang anak muda. Rasulullah mengajarnya beberapa perkara penting dalam
hidup beragama. Malahan, baginda menyentuh perkara yang praktikal untuk
diamalkan, sekaligus memberi kesan pada keimanannya. Peringatkanlah kalimah yang
sama untuk zuriat kita.

Duka Nuh a.s. Jangan Berulang

Nabi Nuh a.s. berjuang dengan dakwah tauhid selama 950 tahun tetapi tidak
berjaya membawa salah seorang anaknya beriman kepada Allah. Azab berupa banjir
besar yang datang, tetap mahu dilawan. Apabila seruan iman disampaikan, anaknya
enggan menerimanya. Enggan beriman bermaksud enggan diselamatkan. Cukup pahit
untuk ditelan oleh seorang bapa.

وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنَا وَلا
تَكُنْ مَعَ الْكَافِرِينَ (٤٢)قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ
الْمَاءِ قَالَ لا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلا مَنْ رَحِمَ وَحَالَ
بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ (٤٣)


Maksud: dan Nabi Nuh memanggil anaknya, yang berada di tempat yang terpisah
daripadanya: “Wahai anakku, naiklah bersama-sama kami, dan janganlah engkau
berada bersama orang yang kafir.” Anaknya menjawab: “Aku akan berlindung ke
sebuah gunung yang dapat menyelamatkan daku daripada ditenggelamkan oleh air.”
Nabi Nuh berkata: “Hari ini tidak ada sesuatu pun yang dapat berlindung dari
azab Allah, kecuali orang yang dikasihani-Nya.” Dan dipisahkan antara keduanya
oleh ombak yang besar itu, lalu menjadilah dia daripada orang yang
ditenggelamkan. (Surah Hud: 42-43)

Setelah kapal berlabuh, Nuh tidak berputus asa untuk memohon keselamatan
daripada Allah untuk anaknya. Namun, permintaan itu ditolak Allah, malah Allah
menafikan status anak tersebut kerana keengganannya beriman.

وَنَادَى نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ
الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ (٤٥)قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ
أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلا تَسْأَلْنِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ
عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ (٤٦)


Maksud: Dan Nabi Nuh merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Wahai Tuhanku!
Sesungguhnya anakku itu dari keluargaku sendiri, dan bahawa janji-Mu itu adalah
benar, dan Engkau adalah sebijak-bijak Hakim yang menghukum dengan seadil-adilnya.”

Allah berfirman:

“Wahai Nuh! Sesungguhnya anakmu itu bukanlah dari keluargamu; 
sesungguhnya perbuatan bukanlah amal yang soleh, maka janganlah engkau memohon
kepada-Ku sesuatu yang engkau tidak ketahui. Sebenarnya Aku melarangmu dari
menjadi orang yang jahil.” (Surah Hud: 45-46)

Iman memang tidak boleh diwarisi, tetapi menjadi kewajipan ibu bapa untuk
mencorak kain putih anaknya. Sebagaimana sabda Rasulullah yang dinyatakan oleh
Abu Hurairah:

ما من مَوْلُودٍ إلا يُولَدُ على الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أو
ينصرانه أو يُمَجِّسَانِهِ


Maksud: Tidaklah setiap orang yang lahir melainkan dilahirkan dalam keadaan
fitrah, maka ibu bapanyalah yang menjadikannya yahudi, kristian ataupun majusi.

(al-Bukhari, Sahih al-Bukhari, Kitab al-Jana’iz, Bab iza aslama al-sabi fa mata
hal yusolli ‘alaihi wa hal yu’rad ‘ala al-sabi al-Islam)

Sentiasalah memberi pesan kepada anak-anak dengan pesanan Luqman kepada anaknya.

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ
بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (١٣


Maksud: Dan tatkala Luqman berkata kepada anaknya, semasa ia memberi nasihat
kepadanya:

Wahai anakku, janganlah engkau mempersekutukan Allah sesungguhnya 
perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar. (Luqman: 13)

Moga apabila pesan Luqman ini tersemat pada jiwa anak-anak, maka duka Nabi Nuh
tidak berulang pada sejarah hidup kita.

Oleh,

MOHD AL ADIB SAMURI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...