Watak pemuda ialah seimbang . Watak anak – anak Cenderung basah , dan tabiat orang dewasa dan orang Lanjut usia cenderung sejuk .
Organ tubuh manusia yang paling seimbang adalah kulit pada hujung jari telunjuk , disusuli hujung jari – jari yang lain .Organ yang paling panas adalah jantung , diikuti hati dan daging . Yang paling sejuk adalah tulang dan saraf , sumsum dan otak . Yang paling kering adalah tulang . Yang paling basah adalah lemak .
Bahagian seterusnya dari tujuh bahagian tubuh adalah darah . yang bersifat basah dan panas . Fungsinya ialah memberi makan kepada tubuh . Darah yang normal rasanya manis dan tak berbau .
Seterusnya adalah lendir , yang bersifat basah dan sejuk Fungsinya adalah mengubah darah manakala tubuh kekurangan makanan , menjaga organ – organ tubuh agar tetap lembab dan mencegah dehidrasi yang di sebabkan oleh gerakan . Lendir normal adalah lendir yang hampir berubah menjadi darah . Lendir tak normal rasanya masin , atau agak hangat , atau masam . Ia cenderung menjadi masak dan tawar . Ia bersifat sejuk dan tidak tak bercampur
Cairan yang ketiga adalah hempedu , yang sifatnya kering dan panas . Ia tersimpan di dalam kantung hempedu . Ia menjadikan darah lembut dan membantunya melalui nadi – nadi yang sangat sempit . Sebahagaian darinya
dibawa ke usus besar dan menghasilkan warna khas kekotoran . Hempedu normal warnanya sedikit merah . Hempedu tak normal boleh jadi berwarna seperti kuning telur , atau seperti warna bawang atau warna tahi tembaga , atau seperti terbakar .Hempedu berkarat lebih kuat daripada hempedu berwarna bawang , dan merupakan peringatan akan datangnya kematian . Hempedu kadang – kadang dikenali dengan sebutan Hempedu Kuning .
Yang terakhir adalah limpa . Cairan ini bersifat kering dan sejuk . Ia mengentalkan darah dan memberi makan kepada limpa dan tulang . Sebahagian darinya menerusi mulut perut dan menimbulkan nafsu makan dan menyebabkan keasaman . Limpa normal membentuk endapan darah . Limpa tak normal digambarkan sebagai terbakar , yakni tidak murni . Limpa terkadang disebut hempedu hitam Bahagian keempat dari bentuk tubuh adalah organ – organ
dasar . Bahagian kelima membentuk jiwa . Bahagian keenam adalah keupayaan yang terbahagi kepada tiga , iaitu : natural , vital , dan psikik . Bahagian ketujuh atau yang terakhir adalah fungsi , yang berjumlah dua : fungsi daya
- tarik dan fungsi daya – tolak
KEADAAN TUBUH
Bahagian kedua dalam teori pengubatan adalah berkenaan dengan teori tentang
keadaan tubuh manusia . Ada tiga keadaan tubuh , yang mana ianya mungkin :
sihat , sakit dan keadaan tidak sihat dan tidak pula sakit , iaitu keadaan
orang yang sedang menuju kesembuhan dan keadaan usia tua .
Sihat adalah keadaan fizik dimana semua fungsi berada dalam keadaan sihat .
Menjadi sembuh sesudah sakit adalah anugerah terbaik dari Allah kepada
manusia . adalah tak mungkin untuk bertindak benar dan memberi perhatian
yang layak kepada ketaan kepada Tuhan jika tubuh tidak sihat .Tidak ada
sesuatu yang berharga seperti kesihatan . Keranya , hamba Allah hendaklah
bersyukur atas kesihatan yang dimilikinya dan tidak bersifat kufur .
Nabi s.a.w bersabda :
“ Ada dua anugerah yang kerananya ramai manusia tertipu , iaitu kesihatan
yang baik dan waktu luang .”
Rasulullah s.a.w bersabda , “ Mohonkanlah kepada Allah ampunan dan kesihatan
. Setelah iman kuat ,tak ada sesuatu yang lebih baik bagi seorang manusia
daripada kesihatan .”
SEBAB – SEBAB PENYAKIT
Bahagian ketiga dalam dalam teori pengubatan berkaitan dengan sebab – sebab
penyakit , atau aetiologi . Ada enam sebab timbulnya penyakit :
Penyebab pertama adalah udara. Udara sangat penting untuk menjaga diri kita
agar seimbang, sebab selama udara tetap jernih , tidak ada kelemahan yang
bercampur dengannya , dan tidak ada pula angin kotor . Ia adalah
perlindungan yang tak nampak Setiap musim menghasilkan penyakit – penyakit
yang sesuai dengannya , dan mengusir yang tidak sesuai . Demikianlah , musim
panas menyebabkan timbulnya hempedu dan melahirkan jutaan penyakit , tetapi
juga menyembuhkan penyakit – penyakit selsema ( beringus ) Demikian pula
halnya dengan musim – musim yang lain . Udara sejuk memperkuat dan
meningkatkan pencernaan . Udara panas mempunyai kesan sebaliknya. Perubahan
udara menyebabkan timbulnya sampar . Ini akan kita jelaskan nanti , insya
Allah .
Penyebab kedua adalah makanan dan minuman . Makanan dan minuman yang panas
menimbulkan panas dalam tubuh, dan sebaliknya .
Penyebab ketiga adalah gerakan dan istirehatnya tubuh .
Gerakan menimbulkan kehangatan dalam tubuh .
Penyebab keempat adalah gerakan dan istirehatnya emosi , seperti yang
terjadi krtika marah , sedih , gembira , khuatir , dan malu . keadaan –
keadaan ini mendorong terjadinya gerakan jiwa , yang pasti bersifat batiniah
, namun juga nampak secara lahiriah . InsyaAllah .
Penyebab kelima adalah keadaan bangun dan tidur . Tidur membuat jiwa
bergolak dalam tubuh meskipun pada lahirnya tubuh menjadi sejuk sehingga
orang memerlukan selimut . Lawan dari keaadaan ini adalah keadaan bangun
Penyebab keeanam adalah emisi dan rentesi . Keseimbangan antara kedua hal
ini akan melindungi kesihatan .
PRAKTIK PENGUBATAN
Makanan
Hendaklah anda ketahui bahawa makanan dimakan manakala diperlukan untuk
mengekalkan kesihatan .
Tanda – tanda bahawa makanan diperlukan adalah menajamnya indera penciuman
,berkurangnya air liur dimulut , air kencing yang menjadi sangat berwarna
dengan bau menyengat , serta meningkatnya keinginan akan makanan . Hidup
berlama –lama tanpa makanan memperlemah tubuh , menimbulkan dehidrasi , dan
membakar habis konstitusinya . sama halnya , memakan makanan manakala tidak
diperlukan mengakibatkan kebodohan dan kemalasan , yang merupakan satu
faktor penyebab penyakit . Orang hendaknya memakan makanan yang sejuk
dimusim yang panas . dan makanan yang panas dimusim yang sejuk . . Terus
makan lagi sesudah makan adalah merbahaya . Makanan yang panas hendaklah
diimbangi dengan makanan yang sejuk , yang manis dengan yang masam . Lemak
diimbangi dengan garam , dan yang masam dengan lemak . Memakan banyak jenis
makanan meningkatkan konstitusi manusia . Makan dalam keadaan tenang adalah
paling baik . Memakan makanan yang sama beberapa kali berturut – turut dan
makan dengan tergesa – gesa mengakibatkan hilangnya nafsu makan dan
menimbulkan kemalasan . Makanan yang sangat masam mempercepat ketuaan .
Sering memakan makanan bergaram membuat badan kering dan kurus .
Adalah bijaksana untuk berhenti makan ketika anda masih ada selera untuk
meneruskan makan , namun terus menerus tidak makan akan membuat tubuh lemah
dan kurus . Menghabiskan makanan sampai isi piring bersih membantu
pencernaan dan meningkatkan nafsu sexs . Nabi s.a.w biasa menjilat jari –
jari tiga kali setelah makan . Baginda juga mengatakan , “ Menghabiskan
makanan hingga bersih bererti memohon pengampunan dari Allah ” .
Rasulullah s.a.w melarang memakan makanan – makanan berikut secara bersamaan
: susu dengan ikan , cuka dengan susu , buah – buahan dengan susu , atau
selada dengan ikan , bawang putih dengan bawang merah , daging kering dengan
daging segar , makanan masam dengan makanan beasam , lemak dengan cuka
,cuka dengan nasi ,anggur dengan terung yang berlebihan , buah delima dengan
lemak daging , dua makanan yang sejuk , dua makanan yang panas , atau dua
makanan yang menghasilkan kentut
SABDA NABI
Sebelum menyenaraikan makanan – makanan , lebih baik kita kemukakan sabda
Nabi s.a.w berkenaan cara – cara kebersihan , mengelakkan penyakit dan
seumpamanya yang berkaitan dengan kesihatan .
Nabi besar Muhamad s.a.w pernah bersabda demikian :
1 . Allah tidak menjadikan penyakit melainkan di jadikan – Nya juga ubat
nya , kecuali mati . Firman Allah SWT bahawa siapa yang hidup menurut
petunjuk Al – Qur’an akan lanjut usianya .
2 . Asal segala penyakit ialah . Oleh itu , makanlah apabila anda
kehendaki atau perlu dan jangan makan apabila tidak perlu .
3 . Perut rumah penyakit dan puasa raja segala ubat . Oleh itu ,
jadikanlah ia kebiasaan anda .
4 . Pada pandangan Allah . makanan yang paling baik ialah makanan yang di
makan beramai – ramai .
5 . Makan seorang diri semasa sarapan pagi ialah makan dengan syaitan ,
makan dengan seorang lain ialah makan dengan raja yang zalim , makan dengan
dua orang lain ialah makan dengan para Nabi a.s
6 . Biarkan makananmu agak sejuk sebelum memakannya , kerana makanan yang
panas itu tidak berkat .
7 Apabila makan , tanggalkan kasutmu kerana dengan itu kakimu lebih
rehat . Inilah nasihat yang baik .
8 . Ada keberkatan pada makanan ditengah pinggan . Oleh itu , mulakan
makan makanan yang di tepi pinggan dahulu , bukan mula dari tengah . (
pengertian hadith ini ialah seseorang itu hendaklah jangan tamak iaitu
mementingkan diri sendiri dan hendaklah membenarkan orang lain sama mendapat
berkat , jangan seorang diri saja ) .
9 . Ada keberkatan dalam tiga perkara : dalam sarapan pagi , dalam roti
, dan dalam sup .
10 . Berus gigi dengan ‘ miswak ’ ( berus gigi kayu yang biasanya
dibuat daripada dahan pokok ( pokok perlu ) selepas makan dan kemudian
berkumur – kumur , kerana kedua – keduanya amalan ini adalah penjaga gigi
.
11 . Gunakan ‘ miswak ’ kerana amalan ini datang kebersihan , dan
kebersihan datnag dari iman , dan iman membawa orang itu ke Syurga
12 . Makanan dalam pinggan itu memohon rahmat bagi orang yang makan hingga
habis langsung ( iaitu tidak membazir ) .
13 . Makan bersama barulah bersurai , kerana keberkatan itu ada dalam
kumpulan .
14 . Kurang makan kurang dosa .
15 . Mengumpulkan dalam perkara berikut adalah dilarang iaitu mengumpul
gandum , barli , kismis , sekoi , lemak , madu , lebah , keju , sejenis
pokok yang buahnya berkulit keras dan boleh dimakan ( walnut ) dan zaitun
.
16 . Jangan minum berdiri kecuali orang yang berpenyakit senggal pada
pangkal paha ( sciatica )
17 . Sarapan pagi waktu fajar ( dini hari ) ada berkatnya
18 . Ketika saya mikra’j , tidak ada seorang Melaikat pun yang tidak
berkata , “ Wahai Muhamad s. a.w beritahu umatmu supaya berbekam .
Rawatan yang paling baik ialah berbekam , ketumbar dan sejenis herba (
costus ) .
19 . Siapa yang sakit 7 hari , maka ia adalah penebus dosa 70 tahun .
20 . Tidak ada sakit seperti sakit dalam mata dan tidak ada kerunsingan
kerana berhutang .
21 . Apabila nabi Muhamad s.a.w melawat orang sakit , baginda biasanya
berkata : “ Hindarlah pedaya iblis , kekuatan itu dengan Allah , sembuh
dan disembuhkan , tidak ada yang menyembuhkan melainkan Engkau ”