Monday, May 16, 2011

Soalan 04: Rasulullah s.a.w. Kepada Iblis laknatullah

 

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud ; “Wahai Iblis, bagaimanakah caranya kamu memperdayakan manusia?”

Berkata Iblis ; “ Ya Nabi Allah, pertama sekali aku palingkan imannya supaya manusia itu berubah I’tikadnya dari Mukmin kepada musyrik, baik dari segi perkataan maupun dari segi perbuatan dan niatnya. Kalau aku tidak dapat memalingkan dia dari I’tikad, maka aku akan mencari jalan supaya mengurangkan pahalanya didalam ibadah. Lama kelamaan dia akan terjerumus juga kedalam perangkap aku. Sebenarnya aku tak pernah lalai dan letih didalam melaksanakan kerjaku ini”.

Untuk mengatasi gangguan Iblis ini Nabi s.a.w. ada bersabda yang bermaksud :
“Tiada daripada anak Adam melainkan dalam hatinya ada bilik (rumah) pada salah satu dari keduanya, satu untuk Malaikat dan satu untuk Iblis. Apabila dia ingat (zikir) hati itu akan Allah, maka akan mundurlah syaitan darinya. Dan apabila tidak ingat hati itu (zikir) kepada Allah, maka syaitan itu akan meletakkan belalainya pada hati itu, dan diwas-waskan hatinya itu.”

Dalam Al-Qur’an Allah berfirman yang bermaksud :
“Jangan kamu (wahai umat Islam) mengikut langkah-langkah syaitan, sebab syaitan itu adalah musuh yang wajib diperangi.”
(Surah Fathir ayat 6)

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...