Wednesday, June 1, 2011

Kubu pertahanan iblis

 

image

1). Tamak dan jahat sangka, lantas kita menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.

2). Cintakan hidup dan panjang angan-angan, lantas kita menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

3). Cintakan kerehatan, lantas kita menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.

4). Kagum pada diri sendiri (ujub), lantas kita menghadapi dengan mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan siksa.

5). Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka, lantas kita menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka.

6). Hasad, lantas kita menghadapinya dengan sifat qana¦ah (berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan redha terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.

7). .a' dan sukakan pujian manusia, lantas kita menghadapinya dengan sifat ikhlas.

8). Bakhil, lantas kita menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada di sisi Allah itu akan kekal.

9). Takabbur, lantas kita menghadapinya dengan sifat tawadhu'.

10). Tamak, lantas kita menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...