Monday, April 25, 2011

Hikmah merenung dilangit

 

image

ABULLAITS ASSAMARQANDI DALAM KITABNYA 'Tanhibul Ghafilin'mencatatkan:

Barangsiapa yang melihat bintang-bintang dan memperhatikan kebesaran tuhan yang menciptakannya lalu membaca firman Allah s.w.t. dalam surah Ali Imraan ayat 191 bermaksud......

"(Iaitu)orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa berdiri dan duduk dan semasa berbaring mengiring,dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi(sambil berkata):"Wahai Tuhan kami!Tidakkah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia,Maha suci Engkau,maka peliharalah kami dari azab neraka."

(Hendaklah membaca bermula dari"Rabbana hingga akhir ayat azabannar)

kata Abullaitas,mereka yang berdoa seperti itu akan dicatat baginya hasanah(kebaikan)sebanyak taburan bintang dilangit.

Sebanyak manakah bintang-bintang di langit?Jumlahnya tidak dapat dikira.Mungkin ribuan,jutaan,hanya Allah yang mengetahuinya.

Namun doa semudah tidak mudah dilafazkan oleh semua orang.Mungkin kita boleh menghafalnya.Tetapi untuk melafazkannya disertai menghayati makna kebesaran Allah s.w.t. mungkin tidak ramai yang dapat.

Mengapa begitu?Sebabnya hati kita belum dicelikkan(tetapi bukan buta terus)untuk memikir-mikirkan kebesaran Tuhan.Ianya terlindung kerana silaunya kepada kebesaran dunia yang penuh tipuan ini.

Seorang penyair sebagaimana bijaknya menyusun madah memuji keindahan alam dengan taburan bintang,dan kelembutan cahaya rembulan,namun belum tentu dia dapat menghayati doa yang disebut dalam surah Ali Imran ayat 191,jika penghayatannya tidak disertai iman yang sempurna.

Jadi siapakah yang dapat menghayatinya?Mereka ialah yang sempurna akalnya.

Rasullah s.a.w. dalam sebuah hadis menyebut:"Sesungguhnya dalam kejadian langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang itu suatu kebesaran kekuasaan Allah bagi orang-orang yang sihat sempurna akal.Mereka ialah yang selalu ingat kepada Allah baik ketika berdiri atau duduk berbaring.

Berbahagialah mereka yang dapat bertafakur sepanjang hidupnya atau dalam apa jua keadaan sekalipun.

Mungkin kita boleh bertafakur ketika bertugas,berbual-bual,bermesyuarat,dalam majlis-majlis keramaian atau sebagainya.Jadi mengapa kita tidak boleh melatih diri kita bertafakur mulai sekarang?

Aamir bin Qays berkata:"Orang yang paling ikhlas imannya dihari kiamat iaitu orang yang banyak berfikir dan memperhatikan dunia."

Marilah kita semua jadi pemerhati yang terbaik didunia ini agar kita dapat jaminan terbaik diakhirat kelak..

Insyaallah!

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...