Friday, April 29, 2011

Sabar tingkat darjat Muslim

 

image

RASULULLAH saw bersabda bermaksud: “Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku? Malaikat menjawab: Ya. Allah bertanya lagi: Kamu mengambil nyawa buah hatinya? Malaikat menjawab: “Ya”.

“Allah bertanya kali ketiga: Apakah kata hamba-Ku? Malaikat menjawab: Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan “dari Allah kita datang dan kepadanya kita kembali. Allah memerintahkan malaikat-Nya:

Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu ‘Rumah Kesyukuran’.” (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Hibban).

Apabila keimanan seseorang itu kukuh dan mencapai kedudukan istimewa, pasti segala kejadian dan musibah yang berlaku menjadi kecil pada dirinya.

Seseorang itu pasti menyerahkan segala yang menimpa kepada Allah tanpa bimbang, kecewa dan sedih, bahkan menerimanya dengan perasaan tenang serta sabar.

Dengan perkataan lain, dia reda terhadap qada dan tunduk terhadap takdir Allah. Inilah sifat yang harus ada pada mukmin sebenar.

Tidak dinafikan bahawa kesabaran itu amat berat, namun terlalu besar ganjarannya berbanding ujian lain.

Hal ini termasuk kesabaran seseorang itu di atas kematian anak kecil mereka, di mana pada akhirat anak itu akan menjadi suatu syafaat (mudah mendapat keampunan Allah) kepada mereka yang menjadi ibu bapanya.

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...