Thursday, April 28, 2011

Zikir Bersih Hati

 

image

Firman Allah SWT maksudnya, “Dan orang-orang lelaki yang banyak menyebut (mengingati) Allah dan orang-orang perempuan yang banyak menyebut Allah SWT, maka Allah SWT telah menyediakan untuk mereka keampunan dan ganjaran pahala yang besar” (Al-Ahzab : 35)

Dari Rasulullah saw, “Sesiapa yang mengucapkan ‘Subhanallah Hil’azimi Wabihamdih’ maka akan ditanamkan untuknya sepohon pokok tamar di dalam syurga”. (H.. Muslim)

1) Mereka yang berzikir akan mendapat keredhaan Allah SWT dan memperolehi ketenangan pada hati serta dapat merasakan kelazatan iman di dalam jiwa.

2) Zikir akan menimbulkan kejernihan, kemanisan pada hati dan wajah.

3) Mereka yang berzikir akan mendapat kasih sayang, kecintaan serta keampunan dari Allah SWT serta dimurahkan rezekinya.

4) Individu yang berzikir akan dapat merasakan betapa besar, agong, hebat dan berkuasanya kerajaan Allah SWT.

5) Insan yang berzikir akan segera mendapat pembelaan daripada Allah SWT bila mereka berada dalam kesusahan dan kedukaan.

6) Insan yang berzikir juga akan mendapat penghormatan dan doa dari sekalian para malaikat.

7) Mereka yang berzikir akan memperolehi pohon tamar di dalam syurga kelak, semakin banyak dia berzikir maka makin banyaklah pohon-pohon tamar itu untuknya.

8) Insan yang berzikir akan mendapat nur (cahaya) dari Allah dalam kehidupan di dunia ini, di alam barzakh dan juga titisan sirat nanti.

9) Insan yang berzikir akan membina rumah dan juga istana di dalam syurga. Bila kita berhenti berzikir maka berhentilah pembinaannya di syurga.

10) Zikir dapat menjadi pendinding dan juga perisai dari neraka jahanam.

11) Zikir dapat mendekatkan diri kepada Allah SWT untuk membuka pintu segala kebaikan.

12) Zikir dapat menghalau dan mematahkan gangguan syaitan terhadap dirinya.

13) Zikir dapat menghilangkan perasaan runsing yang bersarang di dalam hatinya.

14) Zikir dapat membersihkan hati daripada segala jenis kekotoran dan juga penyakit.

15) Zikir dapat menghapuskan dosa-dosa serta maksiat kecil.

16) Zikir dapat melepaskan seseorang yang berzikir itu dari sifat munafik.

17) Apabila seseorang itu menyertai majlis zikir maka sebenarnya dia telah menyertai majlis yang dihadiri oleh para malaikat.

18) Orang yang berzikir akan sentiasa diingati oleh Allah SWT seperti dalam firmanNya, “Ingatlah kamu kepadaKu, maka Aku akan mengigatimu”.

[tweetmeme only_single="false"]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...